HR-strateg med inriktning arbetsrätt

Sandvikens kommun, Personalkontoret / Administratörsjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Personalkontoret i Sandviken

Personalkontoret ansvarar för att samordna och driva utveckling inom kommunens HR-processer. Personalkontoret ansvarar också för tolkning av lagar och avtal inom det arbetsrättsliga området och för hur kommunens anställningsvillkor och personalpolitik ska utformas. Det gör vi för att skapa förutsättningar för en god arbetsgivarpolitik som stärker kommunens arbetsgivarvarumärke och som ger oss en möjlighet att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla personal. Vi jobbar strategiskt med riktlinjer och rutiner, råd, stöd och omvärldsbevakning. Det ingår också i vårt ansvarsområde att utarbeta former för samverkan och dialog med arbetstagarorganisationerna samt att erbjuda chefs- och ledarskapsutbildningar. Hos oss hanteras löner för hela kommunkoncernen.

Vårt arbete präglas av helhetssyn, samverkan och dialog. Tillsammans gör vi varandra och verksamheten bättre!

Personalkontoret består av en personal- och en löneenhet. På personalenheten arbetar HR-strateger, HR-controller, HR-konsult, förhandlingschef, informationsassistent och HR-chef.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen

Publiceringsdatum
2023-05-19

Arbetsuppgifter
Som HR-strateg erbjuds du ett spännande arbete där du både strategiskt och operativt får driva och utveckla arbetsgivarfrågor med fokus på arbetsrätt, lönebildning och samverkan. Tillsammans med kommunens förhandlingschef företräder du arbetsgivaren i arbetsrättsliga frågor och förhandlingar av övergripande karaktär, ansvarar för rådgivning i lag- och avtalsfrågor gentemot övrig HR-personal och förvaltningarna samt driver och medverkar i utvecklingsarbete och utbildningsinsatser inom HR-området.
Du har en viktig roll i att skapa ett förtroendefullt samverkansklimat inom organisationen med chefer, kommunens HR-personal, fackliga organisationer och andra nätverk.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har gedigen kunskap och erfarenhet inom arbetsrättsområdet samt god förhandlingsvana. Du är flexibel och har lätt för att ställa om mellan olika uppgifter. Vi ser att du är strukturerad, har en god analysförmåga och ett lösningsorienterat arbetssätt.. För att lyckas i rollen trivs du med att arbeta självständigt, tar egna initiativ, ser till att slutföra uppdrag och har lätt för att prioritera. Uppgifterna kräver en god strategisk förmåga, helhetssyn och förmåga att se till verksamhetens behov.

Du är prestigelös och trygg samt har förmågan att skapa goda förtroendefulla relationer. Ditt arbete präglas av ett serviceinriktat och coachande förhållningssätt och du är bra på att lyssna in organisationens olika utmaningar för att på ett konstruktivt sätt stödja och utveckla processer. I ditt arbete agerar du med stor grad av personlig mognad och integritet.

För att lyckas i rollen ser vi att du har:
• universitets-/högskoleutbildning inom HR, juridik eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren ser som likvärdig.
• minst fem års erfarenhet av att arbeta med arbetsrätt och förhandling.
• mycket god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift
• vana av att använda olika systemstöd

Meriterande för rollen är:
• kunskap inom övriga HR-områden, framför allt arbetsmiljö, arbetsanpassning, pensioner, statistik och arbetstidsfrågor
• goda kunskaper i den kommunala sektorns kollektivavtal
• erfarenhet av projekt- och förändringsledning

Urval och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden.

ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "64-23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Personalkontoret

Kontakt
HR-chef
Johanna Kemi
johanna.kemi@sandviken.se
026-24 19 96

Jobbnummer
7798179

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Personalkontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Personalkontoret: