HR-konsulter till socialförvaltningen
Halmstads Kommun / Administratörsjobb / Halmstad
2025-12-19
Visa alla administratörsjobb i Halmstad,
Laholm,
Båstad,
Falkenberg,
Ängelholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Halmstads Kommun i Halmstad Vill du vara med och skapa förutsättningar för ett hållbart och attraktivt arbetsliv i Halmstads kommun? Vi söker två HR-konsulter för att stärka teamet i samband med en pensionsavgång och kommande förändringsarbete.
Som HR-konsult på socialförvaltningens HR-avdelning blir du en nyckelperson i arbetet med att stötta chefer och medarbetare, utveckla och upprätthålla rutiner och bidra till en välfungerande organisation som gör skillnad för kommunens invånare varje dag.
Publiceringsdatum2025-12-19ArbetsuppgifterVi befinner oss i en spännande utvecklingsfas med en ny HR-chef som kommer att leda ett engagerat team bestående av fyra HR-utvecklare, två HR-konsulter och en bemanningschef med sitt team. Tillsammans erbjuder vi ett verksamhetsnära HR-stöd, där bred generalistkompetens kompletteras med specialistkunskap.
I rollen som HR-konsult ger du råd och stöd i HR-frågor med kollektivavtalen som grund och har en viktig roll i att säkerställa kvalitet och rättssäkerhet i personalhanteringen. Du arbetar nära chefer, kollegor och centrala HR-funktioner och är en del av socialförvaltningens HR-team. Rollen kombinerar arbetsuppgifter av administrativ karaktär med konsultativt chefsstöd i olika delar av HR området.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Handlägga HR-administration under hela medarbetarresan i våra HR-system
- Arbeta i HR-system med LAS-bevakning, statistikrapportering och behörighetsadministration.
- Vara ett stöd vid lönesättning och löneöversyn samt delta i arbetet med lönebildning.
- Vara stöd till chef vid olika typer ärenden och samtal.
- Koordinera kontakter mellan förvaltningen och HR Service.
- Delta i och utveckla arbetsgrupper, processer och rutiner inom HR-området.
KvalifikationerVi söker dig som har:
- Minst eftergymnasial utbildning/ YH med inriktning HR-området eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.
- Erfarenhet av kvalificerad HR-administration, gärna inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av HR - arbete i dygnet runt verksamhet.
- Meriterande är HR-utbildning (YH eller PA-program) samt kunskaper i arbetsrätt, LAS och MBL.
För att lyckas i rollen behöver du även ha följande kompetenser:
- Planerande och strukturerande - Du organiserar ditt arbete och följer upp så att uppgifter blir klara i tid och med god kvalitet.
- Samarbete - Du arbetar prestigelöst tillsammans med andra och delar kunskap för att nå gemensamma mål.
- Serviceinriktning - Du möter chefer och medarbetare med lyhördhet och professionellt bemötande för att skapa värde.
- Flexibilitet - Du anpassar dig snabbt till förändrade förutsättningar och hittar lösningar när situationen kräver det.
Vi erbjuder dig
Hos oss får du ett meningsfullt arbete där du bidrar till kommunens utveckling och invånarnas välmående. Du blir en del av ett engagerat team med goda möjligheter till kompetensutveckling. Vi erbjuder en trygg anställning med förmåner som friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och en arbetsmiljö som präglas av samarbete och respekt.
Övrig information
Tjänsterna är placerad på socialförvaltningens HR-avdelning i Halmstads kommun. Läs mer om oss på halmstad.se.
För att underlätta rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Rekryteringen sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut tas och att tjänsterna inte tas i anspråk av övertalig personal. Tjänsten kan komma att föregås av provanställning.
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!
Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt - såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.
När du arbetar i Halmstads kommun skapar du mening genom att forma, stärka och berika andras vardag - vem du än är. Hos oss är det viktigt med samarbete, balans och möjligheten att utvecklas, både som yrkesperson och människa - vi är arbetsplatsen där du får ut mer av livet! Läs mer om oss
https://www.halmstad.se/intro. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/219".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Socialförvaltningen, Stab (SO)
Kontakt Anna Neikter Rydehed
anna.neikter.rydehed@halmstad.se +46735531636 Jobbnummer 9656320