HR region mitt söker HR-konsult med inriktning arbetsmiljö

Polismyndigheten, HR-avdelningen / Administratörsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen i Gävle, Falun, Uppsala, Västerås, Eskilstuna eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Publiceringsdatum
2016-03-22

Arbetsuppgifter
Om rollen på HR

HR-avdelningens uppdrag är att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik som stödjer Polismyndighetens korta och långa mål. Vi ska ha en HR-avdelning som tillsammans och på ett optimal vis tillgodoser ledningens och verksamhetens behov av strategisk styrning och verksamhetsnära stöd. HR-avdelningen ska skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt HR-stöd för hela Polismyndigheten. Inom Polismyndigheten HR avdelning får Du möjlighet att arbeta tillsammans med 700 kompetenta kollegor inom både traditionell HR och hela polisens utbildningsverksamhet.

Ett år in i arbetet med att forma vår nya myndighet ser vi behov av att förstärka vår organisation med en HR-konsult med bred kompetens inom HR-området. I rollen som HR-konsult är ditt huvudsakliga uppdrag att omsätta nationellt gemensamma HR-strategier i verksamheten genom att stödja cheferna i att ta det delegerade arbetsgivaransvaret. I ansvaret ingår också att identifiera och genomföra HR-aktiviteter som stödjer den lokala verksamheten samt förse HR-avdelningen med kunskap om den lokala verksamhetens förutsättningar och problembilder.

Som HR-konsult med inriktning arbetsmiljö till HR Region Mitt kommer du att ha ett särskilt ansvar för implementering och förvaltning av styrdokument, processer, rutiner och verktyg inom arbetsmiljöområdet. Du kommer även att kunna ansvara för nationella utvecklingsarbeten inom ditt specialistområde. Vi söker dig som vill vara med i utvecklingen av Sveriges största myndighet och inom ramen för detta bidra till att utveckla hållbara HR-processer med kärnverksamheten i fokus.

Kvalifikationer
Till uppdraget som HR-konsult med inriktning arbetsmiljö ska du ha akademisk utbildning inom HR eller motsvarande. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med chefsstöd och har arbetat i en konsultativ roll, gärna inom den statliga sektorn. Du har även bred erfarenhet av att ha arbetat med processerna inom det systematiska arbetsmiljöområdet och känner dig bekväm med lagstiftningen på arbetsmiljöområdet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete i större eller komplexa organisationer. Du får gärna ha goda kunskaper inom statlig arbetsgivarpolitik samt erfarenhet av att samverka med arbetstagarorganisationerna. Då utbildningsinsatser inom ditt specialistområde kan bli aktuellt ser vi gärna att du har erfarenhet av att hålla i utbildningar. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att omsätta nationellt gemensamma HR-strategier i verksamheten.

För att lyckas i rollen bör du vara trygg och väl förankrad i din HR-roll. Du har förmåga att skapa förtroendefulla relationer, har ett reflekterande förhållningssätt med god förmåga att lyssna, föra konstruktiv dialog, samverka och fatta beslut. Du är resultatinriktad och strukturerad.

Du har god pedagogisk förmåga och kan stödja chefer i att omsätta den statliga arbetsgivarpolitiken för att uppnå resultat som leder till önskvärda effekter.

Till uppdraget som HR-konsult med inriktning arbetsmiljö ska du ha akademisk utbildning inom HR eller motsvarande. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med chefsstöd och har arbetat i en konsultativ roll, gärna inom den statliga sektorn. Du har även bred erfarenhet av att ha arbetat med processerna inom det systematiska arbetsmiljöområdet och känner dig bekväm med lagstiftningen på arbetsmiljöområdet.

ÖVRIGT

Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper och stora möjligheter att utvecklas inom organisationen. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas tillvara.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Placeringsort är Gävle eller Västerås. Arbetstid är dagtid måndag till fredag med flexram.
Provanställning tillämpas.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med register kontroll enligt säkerhetsskyddslagen kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sista ansökningsdatum är 12 april 2016

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Mån-fre med flexram Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-12
Ange följande referens när du ansöker: C5486/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ulrika Thaken, Chef HR-region Mitt 010-567 70 59

Facklig kontakt
Fackliga kontaktpersoner, Kent Svärd SACO 010-56

Företag
Polismyndigheten, HR-avdelningen

Adress
Polismyndigheten, HR-avdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2737749

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, HR-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen: