Handläggare sökes till bostadsanpassning på Stadsbyggnadskontore

Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2017-10-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare sökes till bostadsanpassning på Stadsbyggnadskontore" (publicerad 2018-03-27) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret, som lyder under stadsbyggnadsnämnden, har ca 390 anställda. Vi sitter centralt på Kungsholmen med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central.



Arbetsplatsbeskrivning
Bostadsanpassningsavdelningen söker handläggare av utredningsärenden.

På avdelningen arbetar ca 25 personer och vårt uppdrag är att administrera bostadsanpassningsbidraget. Det är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva så självständigt som möjligt. Vi söker nu ytterligare en handläggare för ett vikariat om inledningsvis 6 månader.

Publiceringsdatum
2017-10-11

Dina arbetsuppgifter
Som handläggare av utredningsärenden kommer du att handlägga och besluta om ansökningar gällande bostadsanpassningsbidrag. Detta innebär att utreda om ansökta anpassningar kan utföras ur medicinsk, teknisk och ekonomisk synpunkt. Dessa bedömningar grundar sig förutom på lagstiftning också på ex vis bedömning av medicinska intyg om funktionsnedsättning. Vid behov ska du också bistå sökanden och andra med information och rådgivning.

Arbetet är variationsrikt och innebär såväl hembesök, ritningsgranskning, skriftlig rapportering i vårt ärendehanteringssystem samt delta aktivt i att hitta bra lösningar för sökanden till en skälig kostnad. Du kommer att ha många kontakter, både inom och utom avdelningen. Externa kontakter kan vara sökanden själva, deras vårdgivare, fastighetsägare, entreprenörer och andra som kommer i kontakt med bostadsanpassning.

På avdelningen tar vi stöd av varandra och vi har flera arbetsgrupper som fungerar som bollplank i komplexa ärenden. Du kommer att ingå i en eller flera grupper som förvaltar och utvecklar bedömningsgrunder och rutiner för arbetsområdet. Avdelningen ligger i framkant vad gäller service och arbetar ständigt med kvalitetssäkring. Vi är öppna för nya idéer, gärna från nya medarbetare, och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra rutiner, mallar och metodik. Därför vill vi att du ska ta en aktiv roll i vår kvalitetsutveckling. Verksamheten är skattefinansierad.

Kamratskapen och lagandan är god på avdelningen och vi tar aktivt stöd av varandra och har stort erfarenhetsutbyte.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskole-/universitetsutbildning. Erfarenhet av att ha arbetat med utredningar och funktionsnedsättningar på olika sätt, gärna inom offentlig förvaltning, ses som meriterande. Vi vill att du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggning, gärna av bostadsanpassningsbidrag samt att kännedom om frågor relaterade till dessa områden är meriterande. B-körkort, kunskaper i Officepaketet samt goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal och skrift, är ett krav för tjänsten.

I denna rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid följande egenskaper:
Du är van vid att driva dina egna processer och planerar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har en god administrativ och analytisk förmåga och du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Din samarbetsförmåga är god och du har ett lyhört förhållningssätt. I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga bedömningar samt att kunna ställa tydliga krav och fatta beslut. Då vi är en organisation i förändring söker vi dig som har ett flexibelt förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar och utmaningar och som bidrar med engagemang och kompetens.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
39,5h/v. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-25
Ange följande referens när du ansöker: 2017/6912
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Linda Vonstad, Avdelningschef 08-50827388
Anna Magnusson, HR-konsult 08-50827158

Företag
Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln

Adress
Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln
Fleminggatan 4
11226 Stockholm

Kontorsadress
Fleminggatan 4

Jobbnummer
3745938

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln: