Handläggare på Förvaltningsjuridiska funktionen, Rättsenheten

Länsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Vänersborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Vänersborg, Trollhättan, Essunga, Grästorp, Uddevalla eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten i Vänersborg, Skara, Göteborg, Mariestad eller i hela Sverige

Länsstyrelsen är en drivande kraft i arbetet för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och en rad andra aktörer för att bidra till ett samhälle där människor, djur och natur har det bra, både idag och i framtiden. Vårt fokus är länets 1,6 miljoner invånare och 49 kommuner. Rättsenheten har ansvar för tillsyn främst även inom Hallands län med också i ett antal andra län, för vissa verksamheter.

På Länsstyrelsen arbetar vi efter vår värdegrund, framåtriktad förvaltning och lyhörd expertis. Vi är experter som ska vårda Länsstyrelsens relationer. Vi står för stabilitet och rättssäkerhet, samtidigt som vi ska bidra till ständiga förbättringar och vara en öppnare och mer nyskapande Länsstyrelse.

På Länsstyrelsen kan vi erbjuda dig:
• Intressanta och utmanande arbetsuppgifter.
• Arbetsuppgifter som har stor samhällsnytta.
• Möjlighet att lära nytt och utvecklas.

Rättsenhetens uppdrag
Vi arbetar för hållbara helhetslösningar där vi gör avvägningar mellan enskilda och allmänna intressen och mellan olika allmänna intressen. Vi arbetar med effektiva och likartade arbetssätt och rutiner, god service och information samt en snabb och korrekt handläggning. Vi arbetar för att stärka samverkan såväl inom som mellan länsstyrelserna. I allt detta arbete arbetar vi med konceptet Ständiga förbättringar. Inom rättsenheten handläggs ett 60-tal olika typer av ärenden.

På förvaltningsjuridiska funktionen handläggs ett flertal olika typer av ärenden som bl.a. består i registerhållning, tillståndsgivning, tillsyn, information, rådgivning och överprövning av bl.a. kommunala beslut. Vi arbetar bl.a. med att ta emot anmälan om svenskt medborgarskap, vi utövar tillsyn över överförmyndarna, vi har tillsyn inom begravningsområdet och meddelar tillstånd att strö aska efter avliden. Vi auktoriserar bilskrotare och arbetar med deponerade medel, vi hanterar anmälningar, ansökningar och tillsyn av kameraanvändning, vi auktoriserar bevakningsföretag och utövar tillsyn över dessa företag samt godkänner personal i dessa. Vi handlägger ansökningar om lokala trafikföreskrifter och sjötrafikföreskrifter, diverse dispenser inom trafikområdet och handlägger även vissa överklagade kommunala beslut.

I Länsstyrelsens krisledningsorganisation deltar jurister från funktionen som rådgivare. Medverkan behövs både ur ett strategiskt perspektiv och vid specifika beslut i situationer med svåra påfrestningar på samhället.

Funktionen bidrar också med kompetenshöjande åtgärder såsom utbildning i t.ex. förvaltningskunskap och sekretess.

Publiceringsdatum
2016-05-25

Arbetsuppgifter
Som handläggare använder du den juridiska metoden och väger olika enskilda intressen mot varandra och mot allmänna intressen. Du arbetar med tillståndsgivning och auktorisation samt med tillsynsfrågor. I din roll ingår också att vara beslutande. Då funktionen arbetar som en lärande organisation med levande omprioriteringar, kan arbetsuppgifterna komma att ändras utifrån verksamhetens behov. Varje medarbetare arbetar med planering och prioritering utifrån en helhetssyn tillsammans i en grupp som arbetar mot samma mål.

Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Handläggning och beslutande av ansökningsärenden
• Tillsyn
• Lämna service och information till enskilda

Placeringsort: Vänersborg

Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.

Kvalifikationer
Kvalifikationer
• Juridisk utbildning på yrkeshögskolenivå eller motsvarande
• B-körkort

Meriterande:
• Arbete på domstol eller myndighet

Dina personliga egenskaper
• Du har ett samhällsintresse
• Du har förståelse för helhetsresonemang
• Du är fokuserad, självständig och har förmåga att planera och prioritera arbetsuppgifter
• Du är utåtriktad med förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• Du uppskattar att arbeta i grupp med kollegor som arbetar mot samma mål
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vi strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt och eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Den 1 augusti eller så snart som möjligt.

Ersättning
Månadslön Länsstyrelsen tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-06-09
Ange följande referens när du ansöker: 112-19080-2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Blomberg, Funktionschef 010-224 54 77

Facklig kontakt
Sten Wolme, SACO 010-224 54 39
Gull-Britt Svensson, ST 010-224 55 24
Monica Danielsson, SEKO 0770-457 900 (växel)

Företag
Länsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten

Adress
Länsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten
Södra Hamngatan 3
40340 GÖTEBORG

Kontorsadress
40340 GÖTEBORG

Jobbnummer
2867375

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten: