Handläggare Överförmyndarenheten

Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gävle
2014-10-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare Överförmyndarenheten" (publicerad 2018-03-26) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle

Vi jobbar med att skapa bra dagar året runt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Tillsammans bygger vi ett Gävle att vara stolta över, som växer och som gör skillnad i människors liv. Vi behöver dig för att bli ännu bättre. Du kan bli en av våra 7000 medarbetare som gör ett viktigt jobb. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med flera möjligheter till utveckling. Vårt öppna arbetsklimat präglas av respekt för allas lika värde.

Kommunledningskontoret arbetar direkt under kommunstyrelsen. I uppdraget ingår att samordna arbetet mellan kommunens olika förvaltningar och bolag samt ansvara för det övergripande strategiska utvecklingsarbetet i kommunen.

Tjänsten som handläggare på Överförmyndarenheten är placerad inom den Administrativa avdelningen, som är en av kommunledningskontorets sex avdelningar. Avdelningen består även av Kanslienheten, Säkerhetsenheten och Stadshusservice.

Publiceringsdatum
2014-10-27

Arbetsuppgifter
Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i föräldrabalken, förmyndarskapsförordningen och förvaltningslagen. Dess primära uppgift är att utöva tillsyn i överförmyndarfrågor och att tillgodose behovet av gode män och förvaltare i kommunen. Syftet är att motverka rättsförluster för underåriga samt vuxna som inte själva kan tillvarata sin rätt och har god man eller förvaltare. Tillsynen innefattar även förmynderskapsärenden enligt förmynderskapsförordningen.

Som handläggare vid överförmyndarenheten arbetar du självständigt med bland annat att handlägga ärenden som rör förmyndare, gode män och förvaltare, informera om verksamheten, utreda och fatta beslut inom nämndens verksamhetsområde, skriva ansökningar och yttranden till domstol, företräda myndigheten vid förhandlingar i domstol, utöva tillsyn över ställföreträdare och granska redovisningshandlingar.

Du har även kontakter med myndigheter, verksamhetsansvariga inom vården, socialtjänsten, och anhöriga.

Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning inom juridik, ekonomi, socionom eller annan relevant utbildning som i kombination med kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet ger dig goda förutsättningar att genomföra uppdraget.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning. Goda kunskaper och erfarenheter om reglerna i föräldrabalken, förmyndarskapsförordningen samt förvaltningslagen är ett krav. Erfarenhet av handläggning inom arbetsområdet samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande.

Då arbetet medför regelbundna interna och externa kontakter är det viktigt att du är kommunikativ, har en god samarbetsförmåga kombinerat med en väl utvecklad servicekänsla och en förmåga att uttrycka dig väl både i tal och skrift. Du är noggrann och stresstålig. Du utför dina arbetsuppgifter självständigt och med stort lösningsfokus. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-11-09
Ange följande referens när du ansöker: KLK 12/14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anita Svensson, Administrativ chef, Kommunledningskontoret 026-178040 anita.svensson@gavle.se

Facklig kontakt
Lena Arnberg, Vision 026-17 80 05
Karin Jansson, SACO 026-17 80 47

Företag
Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Adress
Gävle kommun, Administrativa avdelningen
Gävle kommun
80184 Gävle

Kontorsadress
80184

Jobbnummer
2045507

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen: