Handläggare/Jurist
Mölndals stad, Stadsledningsförvaltningen / Administratörsjobb / Mölndal
2015-02-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare/Jurist" (publicerad 2016-02-10) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Mölndal,
Göteborg,
Partille,
Härryda,
Kungsbacka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Mölndals stad, Stadsledningsförvaltningen i Mölndal Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.
Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden "Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige." Mölndals stad har drygt 5000 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 62 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?
Härryda, Kungsbacka, Mölndal och Partille har beslutat att genomföra en samverkansorganisation avseende sina respektive överförmyndarverksamheter. Vi söker nu en handläggare/jurist till den nya gemensamma samverkansorganisationen. Organisationen beräknas omfatta 11 medarbetare och kommer att vara lokaliserad till Mölndal där Överförmyndarenheten är en del av Juridik- och upphandlingsavdelningen på Stadsledningsförvaltningen.
Söker du ett arbete där du bidrar till att skapa välfärd och utveckla den nya överförmyndarorganisationen?
Publiceringsdatum2015-02-11ArbetsuppgifterÖverförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det arbete som gode män, förvaltare och förmyndare utför för omyndiga barns och huvudmäns egendom. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i Föräldrabalken, Förmynderskapsförordningen och Förvaltningslagen.
Överförmyndarenheten söker en handläggare med goda juridiska och ekonomiska kunskaper. I arbetsuppgifterna ingår självständigt beslutsfattande och tillsyn i frågor som överförmyndaren ansvarar för, göra juridiska bedömningar och handlägga kvalificerade ärenden. I arbetet ingår även att granska redovisningshandlingar, skriva ansökningar och yttranden till domstol och i förekommande fall företräda myndigheten i domstol.
KvalifikationerVi söker dig som har juristexamen eller motsvarande och flerårig erfarenhet av juridiskt arbete, företrädelsevis inom familjerätt. Erfarenhet från kommunal eller offentlig förvaltningen och därigenom förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd verksamhet är en merit.
Du är social och tycker om att hantera människor i olika situationer utifrån ett tillsynsperspektiv. Tjänsten förutsätter initiativförmåga, förmåga att arbeta strukturerat och självständigt i ett högt tempo samt ett positivt förhållningssätt till förändringsarbete. Du är en van IT-användare, analytisk och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Samarbete är viktigt inom enheten och vi ser därför teamkänsla som en betydelsefull egenskap. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetstider och omfattningHeltid. 100% Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-03-01
Ange följande referens när du ansöker: A449941
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnika Ewe Sjöberg, Enhetschef 031-315 18 81
annika.ewe-sjoberg@molndal.seFacklig kontaktAgneta Lekander, SACO 031-315 17 76
FöretagMölndals stad, Stadsledningsförvaltningen
AdressMölndals stad, Stadsledningsförvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
43182 Mölndal
KontorsadressStadshuset 43182 Mölndal
Jobbnummer 2161656
Observera att sista ansökningsdag har passerat.