Handläggare inom förvaltningsrätt Väst
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg,
Halmstad,
Jönköping,
Skövde,
Eksjö eller i
hela Sverige Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få med dig massa erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Är du redo för en viktig uppgift?
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna olika typer av arrangemang och använda offentlig plats, men det kan även handla om genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
Publiceringsdatum2022-09-28ArbetsuppgifterVi söker nu medarbetare till de grupper som primärt handlägger tillstånd enligt vapenlagen, ordningslagen, förordnande av exempelvis ordningsvakter och bestridande av parkeringsanmärkning. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt.
Parkering
Du kommer arbeta med att handlägga ärenden enligt lagen om felparkeringsavgift och bestridanden av parkeringsanmärkning. Arbetsuppgifterna består till största del av att utreda ärendena genom kontakter med allmänhet, kommuner och parkeringsvakter för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.
Ordningslag
Du kommer till största del att arbeta inom ordningslagsområdet där du i första hand handlägger ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena behandlar framförallt tillstånd för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.
Förordnanden
Du hanterar förordnanden av olika slag där merparten av inkomna ärenden rör ordningsvakter, men även förordnande av luftfartsskyddskontrollanter samt sjöfarts- och hamnskyddskontrollant kan förekomma. Innan ett förordnande utfärdas så utreds sökandes laglydnad och övriga lämplighet. Eftersom godkänd utbildning i polisens regi oftast är ett krav för att bli förordnad så sker samverkan med utbildningsansvariga i det dagliga arbetet. Förutom att utfärda förordnande så ansvarar även handläggaren att kontinuerligt pröva lämpligheten för ordningsvakter.
Vapenlag
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i.
Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem så därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg. I arbetet ingår även fysisk hantering av vapen. Samt en del administrativa arbetsuppgifter.
KvalifikationerNu letar vi efter dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har:
• minst 6 månaders yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden i närtid
• högskole- eller universitetsutbildning inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet i närtid från aktuellt område som arbetsgivaren bedömer är relevant
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Placeringsort: Göteborg
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den xx 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på:
https://polisen.se/erbjudandeHos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
https://polisen.se Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Flextid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPolismyndigheten, Rättsavdelningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C104522/2022".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Kontakt HR-konsult
Alfredh Öhnrberg
alfredh.ohrnberg@polisen.se Jobbnummer 7024684
Observera att sista ansökningsdag har passerat.