Handläggare för Bostadsanpassningsbidrag
Kalmar kommun, Samhällsbyggnadskontoret / Administratörsjobb / Kalmar
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kalmar,
Mörbylånga,
Borgholm,
Nybro,
Torsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kalmar kommun, Samhällsbyggnadskontoret i Kalmar I Kalmar är det alltid nära till rekreation och naturupplevelser. Oavsett var du bor i kommunen, har du aldrig långt till havet. Här finns gott om möjligheter till ett kustnära boende. Tillsammans med en bra kommunal service och ett stort utbud av handel och nöjen ger det en mycket hög livskvalitet.
Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 150 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi 5 000 anställda.
Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Samhällsbyggnadskontoret arbetar inom områdena fysisk planering, miljö, lantmäteri, energirådgivning, livsmedel, hälsoskydd, djurskydd och naturvård. Kontoret hanterar också bygglovfrågor där stadsmiljö, gestaltning och bevarande är viktiga delar.
Samhällsbyggnadskontoret lämnar också bidrag till anpassning av bostäder så att äldre och/eller funktionshindrade kan bo kvar i sin bostad.
Publiceringsdatum2016-04-19ArbetsuppgifterDin roll som handläggare av bostadsanpassningsbidrag är viktig för att möjliggöra att kommunens invånare med funktionsnedsättning kan leva och bo i sitt hem. Du kommer handlägga ärenden om bostadsanpassning enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag vars syfte är att ge människor med funktionsnedsättning en möjlighet till ett självständigt liv i ett eget boende.
Arbetsuppgifterna innebär bland annat att bedöma intyg från t.ex. läkare, sjukgymnast och arbetsterapeut, göra hembesök hos sökanden, bedöma kostnader samt hantera offerter och beställningar av entreprenadarbeten. I tjänsten ingår även att ge råd och upplysningar till sökanden och allmänhet samt förekommande administrativa arbetsuppgifter.
Att handlägga och besluta i bostadsanpassningsärenden är myndighetsutövning som ställer stora krav på rättssäkerhet. Arbetet är till stor del självständigt och dina beslut fattas på delegation från Samhällsbyggnadsnämnden.
I arbetet kommer du dagligen att möta många människor med olika behov vars gemensamma nämnare är att de har någon form av funktionsnedsättning. Tjänsten innebär därför nära kontakter med personer som har behov av bostadsanpassning och deras anhöriga samt andra externa kontakter som exempelvis entreprenörer, fastighetsägare, arbetsterapeuter m fl.
KvalifikationerVi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av bostads-anpassningsbidrag enligt Boverkets föreskrifter eller har arbetat i liknande roll eller arbetat med handläggning av bidrag/ersättning/bistånd.
Du har minst gymnasieexamen gärna med påbyggnadsutbildning inom området så som tex. byggteknik, socialt arbete eller arbetsterapeut. Du ska ha stor datavana och kunna tala och skriva svenska obehindrat och kan producera skrivna dokument av hög kvalitet.
Gott bemötande är a och o i den här tjänsten och som person har du mycket god förmåga att kommunicera på ett tydligt och klart sätt och kan säkerställa att ditt budskap går fram till de du möter och att förväntningarna är tydliga för berörda parter. Vi ser gärna att du även kan tala ytterligare språk.
I rollen som handläggare kommer du ha många kundkontakter vilket kräver att du är serviceinriktad, har stor empati och en förmåga att möta människor i livets alla skeden på ett respektfullt, lösningsfokuserat och engagerat sätt.
ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annoserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Flextidsavtal finns. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast.
ErsättningFast månadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-05-09
Ange följande referens när du ansöker: A564771
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktTorbjörn Ziegler, Bygglovchef 0480-45 03 06
Victoria Schön Månsson, Administrativ chef 0480- 45 00 00
Kerstin Parker, Personalutvecklare 0480-45 04 73
Facklig kontaktMalin Persson, SACO 0480-45 00 00
Gunilla Svensson, Vision 0480-45 00 00
FöretagKalmar kommun, Samhällsbyggnadskontoret
AdressKalmar kommun, Samhällsbyggnadskontoret
Box 611
39126 KALMAR
Kontorsadress39126 Kalmar
Jobbnummer 2791233
Observera att sista ansökningsdag har passerat.