Handläggare av statsbidrag, integration och energieffektivisering i småhus
Länsstyrelsen i Södermanlands län / Administratörsjobb / Nyköping
2025-02-06
Visa alla administratörsjobb i Nyköping,
Oxelösund,
Trosa,
Gnesta,
Flen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Södermanlands län i Nyköping Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
Publiceringsdatum2025-02-06BeskrivningÄr du en effektiv handläggare med kompetens av olika typer av statsbidrag? Med kort varsel söker vi nu en handläggare av bidrag för energieffektivisering i småhus och inom integration till Samhällsbyggnadsavdelningen, Plan- och byggenheten och Enheten för social hållbarhet.
De båda enheterna ska, tillsammans med Enheten för samhällsskydd och beredskap samt Kulturmiljöenheten, bidra till en god samhällsplanering och ett hållbart samhällsbyggande inom våra övergripande ansvarsområden. På de två enheterna arbetar ca 20 medarbetare. Du kommer att arbeta i två dynamiska och inspirerande arbetsgrupper där varje medarbetare bidrar med sina kunskaper från olika expertområden.
En viktig del av Länsstyrelsen uppgifter är att handlägga och besluta om olika typer av bidrag. Nu behövs en tillfällig förstärkning för handläggning av både energi- och integrationsstöden.
Dina arbetsuppgifterSom handläggare av bidrag för energieffektivisering i småhus arbetar du med att:
- handlägga och administrera bidragen. I detta ingår att självständigt granska och pröva ansökningar om bidrag, offerter och fakturor.
- genomföra egna beräkningar och skriva beslutsförslag. Handläggningen sker i Boverkets system " Bofinc".
- ha muntliga och skriftliga kontakter med sökande och delta i nätverk med stödhandläggare på andra länsstyrelser.
I arbetsuppgifterna som integrationshandläggare ingår att:
- övergripande bidra till den regionala samordningen för mottagande och etablering av nyanlända genom fördelning och uppföljning av statsbidrag till olika integrationsprojekt i länet.
- i samverkan med övriga integrationshandläggare granska och pröva ansökningar om bidrag, göra urval av insatser som är mest gynnsamma för länets utveckling samt skriva beslutsunderlag.
- följa upp både verksamhet och ekonomi i de integrationsprojekt som beviljats statsbidrag. Arbetet omfattar bland annat att samla in och analysera information från projekten, genomföra projektbesök, sammanställa beslutsunderlag, texter och rapporter samt hålla muntliga presentationer.
- delta i olika nätverk relaterade till integration, i vilka både offentliga myndigheter och civilsamhället ingår.
- samverka internt och arbeta nära enhetens övriga medarbetare och särskilt dina kollegor inom integration.
Arbetet är till delar mycket självständigt. Resor inom länet och inom landet förekommer normalt i tjänsten.
Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har:
- gymnasieutbildning inom ekonomi eller annan treårig universitetsförberedande inriktning.
- minst två års erfarenhet av att arbeta med handläggning inom statlig förvaltning eller annan offentlig verksamhet.
- goda kunskaper i redovisningsekonomi.
- vana av att arbeta i officepaketet och att hantera excel.
- förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat.
- B-körkort.
Meriterande är:
- erfarenhet av projektuppföljning eller handläggning av bidragsmedel i offentlig sektor.
- liknande arbetsuppgifter med stödhandläggning på en länsstyrelse.
- tekniska frågor inom byggområdet.
- erfarenhet av arbete med mottagande och etablering av nyanlända inom myndighet eller kommun.
- erfarenhet av arbete med statistik och digitala verktyg
Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Vi vill att du:
- tycker om och har en god förmåga att samarbeta och är lösningsorienterad
- är öppen, tillmötesgående, jobbar effektivt och serviceinriktat.
- kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och har en god förmåga att kommunicera enkelt och begripligt.
- är systematisk, strukturerad, analytisk
- är självgående och har förmåga att arbeta med processer och uppgifter parallellt
Det är viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Din förmåga att vara en god representant för länsstyrelsen är central. Vi kommer att ta hänsyn till erfarenheter och personliga egenskaper som passar för tjänsten.
Om tjänstenAnställningen är en särskild visstidsanställning med ersättning per timme, omfattningen är heltid (100 %) under 2 månader. Tillträde är enligt överenskommelse. Möjlighet finns till distansarbete en del av arbetstiden.
Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning och krigsplacering beroende på uppdragets utformning.
Information
Mer information om arbetsuppgifterna får du av avdelningschef Anna-Karin Lindgren Wieslander. Fackliga företrädare är Patrik Holmer (SACO) och Anna Forsberg (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (växel).
Så ansöker duVälkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast 13 februari via länsstyrelsens hemsida
www.lansstyrelsen.se/sodermanland.Genom att ansöka till tjänsten godkänner du att länsstyrelsen hanterar och sparar dina personuppgifter. Länsstyrelsen hanterar personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Här kan du läsa mer om myndighetens hantering av personuppgifter
www.lansstyrelsen.se/dataskydd. Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter så ska du först kontakta HR-enheten för att få hjälp med din ansökan
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling. Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk. Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats
www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook och LinkedIn.
Ersättning Timlön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "1028-2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Länsstyrelsen i Södermanlands län (org.nr 202100-2262)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Länsstyrelsen I Södermanlands Län
Kontakt Christina Gustavsson
010-2234000 Jobbnummer 9149694