Fritidspedagog, Bockstensskolan
Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen / Pedagogjobb / Varberg
2022-03-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Fritidspedagog, Bockstensskolan" (publicerad 2024-03-19) ⬅️
Visa alla pedagogjobb i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Göteborg eller i
hela Sverige I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Välkommen att söka en tjänst hos oss på Bockstensskolan! Vi är en F-5:skola inom Varbergs centrala delar som lägger stor vikt vid hälsa, glädje och välmående eftersom vi är övertygade om att det ger framgång i alla former av lärande. Varje dag deltar barnen i en pulshöjande aktivitet tillsammans för att deras förmåga att fokusera och vara uthålliga i arbetet ska öka men också för att dela glädje med varandra. I klassrummet bryts undervisningen regelbundet för så kallade brainbreaks då barnen fokuserar på att arbeta med kroppen för att kunna bevara fokus och kreativitet för uppgiften de arbetar med.
Varje arbetslag är organiserade årskursvis och lärandet i klassrummet sker genom co-teaching där flera lärare ansvarar för undervisningen tillsammans. Miljön i klassrummet arbetar vi hela tiden för att utveckla utifrån barnens behov och en stor del av vår kollegiala fortbildning de senaste åren har syftat till att öka våra kunskaper kring tillgängliga lärmiljöer.
Förutom att arbeta kollegialt med att utveckla våra lärmiljöer, har vi också fortbildat oss genom projektet Välmående ger resultat som bland annat fokuserar på att utveckla elevers och personals förmågor att arbeta utifrån sina styrkor, utveckla ett växande tankesätt och sätta ord på vår gemensamma värdegrund.
Publiceringsdatum2022-03-22ArbetsuppgifterArbetsuppgifterna utgår från fritidshemmets nationella styrdokument, skollagen och förskole- och grundskoleförvaltningens lokala verksamhetsplan. Varbergs kommunala skolor har gemensamma mål, strategier och processer för att skapa skola för alla, stärka motivation för lärande och skapa tillit till förbättring. Tillsammans bidrar vi till att uppfylla skolans uppdrag genom långsiktiga utvecklings- och förbättringsarbeten med fokus på undervisning, kunskap och lärande.
Skola och fritidshem är lika viktiga för elevens utveckling. Skolans och fritidshemmets arbete kännetecknas av ömsesidig respekt och konstruktivt samarbete. Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevens utveckling och visa betydelsen av en meningsfull fritid. Fritidshemmets arbete ska planeras, genomföras och utvärderas så att alla elever ständigt utmanas och inspireras till nya upptäckter, utveckling och lärande. I undervisningen ska varje elev erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.
Som medarbetare i fritidshemmet arbetar du:
• situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat,
• utgår från elevernas behov, intressen och initiativ,
• bedriver undervisning som syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.
I ditt uppdrag och undervisning möjliggör du:
• att eleverna ges möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen,
• att eleverna ges möjlighet att utveckla och pröva identiteter och uppfattningar i möte och samspel med andra,
• att undervisningen tar tillvara olikheter och mångfald och på så sätt ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för olika sätt att tänka och vara.
Vi vill att du utvecklar arbetet så barn tränas i sin lekskicklighet där förmågor som turtagning ömsesidighet, samförstånd, att kunna läsa av andra barn, ta hänsyn och att lyssna ska tränas. I läroplanen påpekas att skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet och att leken har stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper såväl på fritidshem som i skolan.
Utifrån vilken av tjänsterna som blir aktuell kommer en stor del av arbetet under såväl fritidstid som skoltid att vara kopplad till elev med diabetes. Detta arbete innebär att man stöttar och handleder eleven i sin sjukdom.
KvalifikationerLärarlegitimation för undervisning i fritidshemmet.
Som fritidspedagog har du förståelse för att eleven utvecklar och lär under hela dagen, och utmanar lärandet hos varje elev utifrån ålder, mognad, behov och intressen. Du tar ansvar för att fritidshemmet förebygger fysisk ohälsa hos eleverna genom skapande, rörelse, lek, rekreation och vila, och tillsammans med elever, vårdnadshavare, kollegor och rektorer arbetar du för att möta varje elev i sin utveckling.
I ditt pedagogiska ledarskap har du förmåga att strukturera ditt arbete, är lyhörd för elevers kunskapsutveckling och behov av stöd, samt ser vikten av att arbeta kollegialt för gemensamma mål och visioner i fritidshemmets och skolans utvecklings- och förbättringsarbete. Du prövar och omprövar metoder, reflekterar över ditt uppdrag utifrån vetenskaplig grund och förståelse för beprövad erfarenhet, samt har ett inkluderande arbetssätt för att möta elever inom NPF och ges lika förutsättningar för kunskap och lärande. Ditt förhållningssätt är att möta, stödja och utmana eleverna i deras utveckling, och du arbetar med en inkluderande elevsyn. Du arbetar med elevinflytande som en grund i planering av verksamheten.
Det värdefullt att ha erfarenhet av att arbetat med barn inom NPF.
Utöver behörighet läggs stor vikt vid personlig lämplighet.
Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.
ÖVRIGT
Intervjuer planeras att ske under perioden 6 - 22 april 2022
Kommunens policy är att erbjuda alla sina anställda önskad sysselsättningsgrad. Det innebär att även för de tjänster som utannonseras som deltider, så finns möjlighet att önska högre sysselsättning. De utökningar som erbjuds kan innebära kombinationer av arbetsuppgifter och arbetsplatser.
Om du erbjuds anställning inom förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-08-01 eller enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagVarbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1103732".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Varbergs kommun (org.nr 212000-1249),
https://varberg.se/pedagogvarberg.4.397a0bb8176383620ee54fbf.html Arbetsplats Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen
Kontakt Rektor
Martin Enander
0733-34 80 28 Jobbnummer 6459744
Observera att sista ansökningsdag har passerat.