Förvaltningsrättshandläggare till Rättsavdelningen

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Skellefteå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Skellefteå, Luleå, Umeå, Lycksele, Sundsvall eller i hela Sverige

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten, vilken ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har ca 780 anställda på flera orter i landet. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informations-förvalting samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli. De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Rättsenhet Nord består av tre förvaltningsrättsgrupper, en informationsförvaltningsgrupp och en rättstillämpningsgrupp.
Enheten har ca.75 medarbetare.

Vi söker nu en handläggare till förvaltningsrätt 3 med placering i Skellefteå

Publiceringsdatum
2016-10-05

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som handläggare av förvaltningsärenden med inriktning mot djurärenden enligt lag om djurskydd och tillsyn över hundar och katter. Arbetet innebär förutom beredning av ärenden även upprättande av förslag till underrättelser och beslut i enlighet med lagstiftning. I arbetet ingår också att handlägga övriga ärenden som faller inom det förvaltningsrättsliga arbetsområdet, exempelvis parkeringsärenden enligt lag om felparkeringsavgift och handläggning av vapenärenden.

Arbetet innefattar kontakter med allmänheten, leverantörer, kommuner med flera myndigheter. Även platsundersökning kan förekomma. Arbetet är självständigt, kräver struktur och noggrannhet samt innebär både handläggning och beslutsfattande.

Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete som exempelvis att hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde.

Kvalifikationer
ERFARENHETSKRAV:

• relevant högskoleutbildning eller annan
utbildning som myndigheten bedömer vara lämplig, (t.ex. inom området juridik eller statsvetenskap).

• administrativ yrkeserfarenhet

• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem

• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska

• goda kunskaper i engelska

• körkort klass B

MERITERANDE:

• erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden

• kunskap om hantering av djur

• kunskaper i förvaltningsrätt och eller i trafiklagstiftning (t.ex. trafikförordningen eller vägmärkesförordningen)

• jägarexamen

• du är väl förtrogen med polisens uppdrag

PERSONLIGA EGENSKAPER:

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

Du ska:
• vara intresserad av utredningsarbete

• vara serviceinriktad och ge ett förtroendefullt intryck både muntligt och skriftligt

• ha god förmåga att samarbeta både internt och externt

• kunna arbeta självständigt med hög kvalité

• vara ansvarstagande

• ha gott omdöme och ett rättssäkert arbetssätt

• vara strukturerad och noggrann

• vara flexibel - du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter

• ha förmågan att prioritera

• kunna fatta beslut

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-10-26
Ange följande referens när du ansöker: C8817/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sara Eriksson, Gruppchef 010-568 36 72

Facklig kontakt
Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3087570

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: