Förvaltningsledare till Svenska kraftnät
Svenska Kraftnät / Elektronikjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla elektronikjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en utvecklande miljö mitt i kärnan av energiomställningen som är ett av de största teknik- och systemskiftena på flera årtionden? Vi söker nu ett flertal nya medarbetare som kommer att bidra till ytterligare utveckling och digitalisering av energisystemet i Sverige och Europa, i en roll som Förvaltningsledare.
Om tjänsterna
Avdelning Beslutsstöd och IT-beställningar ingår i division System och är länken mellan verksamheten som planerar utvecklingen av elsystemet och elmarknaderna. På uppdrag av verksamhetens beställare ansvarar avdelningen förvalta och utveckla IT-stöd och information. Arbetet bedrivs i tätt samarbete med IT-divisionen på Svenska kraftnät. Vi driver även produktutveckling och automatisering av kärnverksamheten, vilket är av stor strategisk betydelse för Svenska kraftnäts utvecklingsresa och utgör en viktig del för att realisera våra mål.
Avdelningen består idag av fyra enheter. Vi söker nu Förvaltningsledare till enheterna Digitalt Nätdriftstöd, Kraftsystemhubben och Digitalt Elmarknadsstöd. Den fjärde enheten är Data Analytics. Beroende på dina erfarenheter och intresse kommer vi att i dialog med dig se vilken enhet och roll som är mest lämpad för dig.
Tjänsterna är en tillsvidareanställning med placering i Sundbyberg. Möjlighet till distansarbete kan finnas del av tid beroende på verksamhetens behov och arbetsuppgifterna. Resor kan förekomma, ca 1-2 gånger per månad inom Sverige.
Publiceringsdatum2023-03-10Dina arbetsuppgifterI rollen som Förvaltningsledare får du ansvara för någon av våra verksamhetsdomäner där du agerar i samverkan med din motsvarighet på IT-divisionen. Dessa är marknadsdrift och utveckling, planering av drift, drift av kraftsystemet och kraftsystemmodellhantering. Beroende på vilken verksamhetsdomän du ansvarar för har du hemvist i motsvarande enhet. Vidare är du ansvarig för att:
• leda, planera och starta igång aktiviteter i din verksamhetsdomän som sker mot beslutad förvaltningsplan
• IT-systemens budget och resursallokering samt ansvara för att följa upp och rapportera
• leda utvecklings- och förbättringsinitiativ inom både linje- och projektverksamhet. Du ansvarar även för resursallokering, uppföljning och rapportering för initiativen.
Du kommer att ha ett tätt samarbete med verksamheten och med dina kollegor som med stort driv genomför denna omställning med en stolthet över vårt samhällsviktiga uppdrag.
BakgrundDu har en Masterexamen från universitet eller högskola inom ett relevant område, alternativt motsvarande utbildning/erfarenhet förvärvad på annat sätt som myndigheten anser relevant. Du har minst tre års erfarenhet av arbete i eller nära IT-systemförvaltning och/eller IT-systemdrift. Vidare har du arbetat i en ledande roll i minst två år som projektledare, teamledare, förvaltningsledare eller likvärdigt. Du kan kommunicera obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av en eller flera av följande områden:
• Certifiering och erfarenhet inom en eller flera av följande: pm3, ITIL, SCRUM, SAFe eller motsvarande
• Erfarenhet av att utveckla leverantörsrelationer i en beställarroll
• Erfarenhet från elbranschen
• Erfarenhet av arbete i förvaltningsledarroll.
Dina personliga egenskaper
Tjänsten innebär att du kommer ha många kontaktytor både internt och externt därav söker vi dig som har en god samarbetsförmåga. Du skapar goda relationer och kan kommunicera med andra på ett smidigt sätt. Ditt arbetssätt är strukturerat där du planerar, organiserar och kan prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Då du kommer att leda utvecklingsinitiativ i verksamheten behöver du ha en god förmåga att utifrån ett helhetsperspektiv analysera information och identifiera samband. Som person är du lugn och stabil och kan bibehålla fokus under stressande situationer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Vid frågor om tjänsterna kontakta gärna rekryterande chef Stina Gustafsson, tel. 070-539 78 15. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta gärna ansvarig rekryterare Linda Mattsson, tel. 010-350 91 47. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post:
fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 3 april 2023. Vi behandlar ansökningar efter avslutad annonsering.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Ersättning Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-04-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284),
http://www.svk.se Jobbnummer 7535562
Observera att sista ansökningsdag har passerat.