Förvaltningschef till barn- och utbildningsförvaltningen, Solna stad
Solna kommun / Chefsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla chefsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Vill du vara med och påverka framtiden för Solnas barn och unga? Nu söker vi en förvaltningschef till barn- och utbildningsförvaltningen som vill leda den strategiska utvecklingen och förverkliga stadens visioner i nära samarbete med politiken.
Vårt erbjudande
- Ett meningsfullt arbete
- En nyckelroll i en spännande kommun
- Nära ledarskap och snabba beslutsvägar
Publiceringsdatum2024-11-13Om företagetBarn- och utbildningsförvaltningen styrs av förskolenämnden och skolnämnden. I Solna stad är barn- och utbildningsfrågorna en hög prioritet både för politiker och medborgare. Förvaltningen och staden i stort strävar mot att vara en effektiv organisation med korta beslutsvägar och snabba processer. Genom vår samarbetsorienterade kultur, där partnerskap och ett positivt bemötande står i fokus, skapar vi goda förutsättningar att nå våra mål. Våra satsningar på ledarskapsutveckling och medarbetares kompetensutveckling har också varit centrala framgångsfaktorer.
Förvaltningens verksamhet sträcker sig över hela kommunen och innefattar förskola, grundskola F-9, gymnasieskola, anpassad skola, fritidshem, administration, lokalvård samt modersmålsundervisning.
Vad innebär arbetet?
Som förvaltningschef har du det övergripande ansvaret för barn- och utbildningsförvaltningen och du är ytterst ansvarig för att uppnå de mål och verkställa de uppdrag som de förtroendevalda beslutar om. Du leder en förvaltning och verksamhet med cirka 1 200 medarbetare, utifrån de politiskt satta målen och navigerar både politik och förvaltning rätt i barn- och utbildningsfrågorna.
Du ingår i stadens ledningsgrupp där du är med och tar ansvar för hela kommunens utveckling i syfte att skapa helhetssyn, ökad måluppfyllelse och ett generöst klimat som möjliggör samverkan och erfarenhetsutbyte mellan förvaltningscheferna.
Dina ansvarsområden inkluderar:
Strategisk planering - Du kommer att vara ansvarig för att utveckla och implementera strategier och mål för barn- och utbildningsområdet i nära samråd med politiken.
Kvalitetsstyrning - Genom att sätta höga standarder och utveckla metoder för uppföljning och utvärdering kommer du att leda kvalitetsarbetet inom verksamheten.
Ekonomisk förvaltning - Du kommer att ansvara för att planera och följa upp budgeten för förvaltningen och på ett effektivt och hållbart sätt nyttja tillgängliga resurser.
Rapportering till politiken - Som politikernas främsta bollplank inom barn- och utbildningsfrågor kommer du ansvara för att presentera väl underbyggda analyser och beslutsunderlag.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har
- akademisk examen
- god erfarenhet av ekonomistyrning inom barn- och utbildningsområdet
- erfarenhet av att leda en större komplex organisation inom barn- och utbildningsområdet
- ett dokumenterat framgångsrikt ledarskap och är en uppskattad chef
- erfarenhet av att verka inom en politisk styrd organisation och av att samverka med och rapportera till egen politisk nämnd.
Med stort engagemang leder du dina medarbetare genom ett involverande förhållningssätt. I din roll är det viktigt att du alltid utgår från ett helhetsperspektiv i resonemang och beslut. Du arbetar på ett strukturerat sätt och i samverkan mot att omsätta politikens visioner.
Du värdesätter goda relationer och bygger gärna nätverk, både internt inom organisationen men även externt. Som person är du lyhörd men även tydlig vilket skapar tydliga förväntningar och goda förutsättningar. Detta bidrar också till din förmåga att på ett smidigt sätt hantera samspelet mellan politiken och tjänstemännen.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper som vi bedömt relevanta för tjänsten.
Mer information om ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med önskat tillträde enligt överenskommelse. Varmt välkommen med din ansökan senast den 27 november.
Vid frågor om tjänsten går det bra att kontakta stadsdirektör Alessandra Wallman på
alessandra.wallman@solna.se.
Vi tillämpar bakgrundskontroll på slutkandidat i denna rekryteringsprocess.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
Fackliga kontaktpersoner är:
- Zaradacht Yousef, Sveriges Lärare, tel. 072-5831784
- Mariana Berlin, Sveriges Skolledare, tel. 072-5833188
- Jeanette Hjalmarsson, Kommunal, tel. 072-5831783
- Annika Enberg Lordin, Vision, tel. 08-7461145
- Cecilia Hallander, Akavia, tel. 08-7461947
- Akademikerförbundet SSR nås via Kontaktcenter tel. 08-746 10 00
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/399".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Solna kommun (org.nr 212000-0183)
Arbetsplats Stadsledningsförvaltningen
Kontakt Alessandra Wallman
087461438 Jobbnummer 9009982
Observera att sista ansökningsdag har passerat.