Förstelärare till Hällsboskolan Mälarhöjden, Stockholm
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Mälarhöjden / Grundskollärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla grundskollärarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Mälarhöjden i Stockholm,
Örebro,
Härnösand eller i
hela Sverige Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på
www.spsm.se/ledigajobbHällsboskolan Mälarhöjden är en specialskola för elever med grav språkstörning. På skolan finns ca 55 elever i skolår F-2 samt fritidshem.
Publiceringsdatum2022-05-04ArbetsuppgifterArbete som förstelärare är en del av befintlig lärartjänst.
Som förstelärare rapporterar du till Hällsboskolans rektor som också ger förutsättningar och stöd i uppdraget. En särskild
uppdragshandling kommer att upprättas som är både individuellt och generellt anpassad.
Försteläraren ska undervisa minst 50 % av den reglerade arbetstiden och grunduppdraget är det som beskrivs för
grundlärare respektive ämneslärare. Arbetsuppgifterna för en förstelärare varierar beroende på det lokala behovet.
Försteläraren har en tydlig koppling till skolutveckling och den direkta undervisningen för att på bästa sätt främja elevernas
lärande. Det kan röra sig om att utveckla didaktiken, systematiskt utvecklingsarbete och kollegornas arbetssätt i
klassrummen. Försteläraren ska inom sitt uppdrag även ha ett myndighetsövergripande perspektiv. Förstelärare arbetar
med kollegial handledning ur ett pedagogiskt perspektiv utifrån sin fördjupning. Det kan handla om
klassrumsobservationer, spegling, feedback, gruppdiskussioner och kollegialt lärande.
Det kan även handla om att studera kollegornas undervisningsmetoder med ett vetenskapligt förhållningssätt samt vara involverad i forskning inom områden som är relevanta för skolan.
HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER
• Du ska i huvudsak utveckla undervisningen i ämnet svenska.
• Stödja och handleda andra lärare i deras professionella utveckling genom att bland annat bjuda in till klassrumsbesök och
pedagogiska diskussioner
• Systematisera lärdomar och erfarenheter och kommunicera utvecklingsbehov med skolledningen
• Delta i övergripande nätverk med andra förstelärare
Vanliga förekommande arbetsuppgifter är att:
• Skapa mötesplatser för pedagogiska diskussioner
• Utveckla övriga pedagogers arbetssätt i klassrummen
• Handleda och coacha pedagoger
• Ta fram verktyg och läromedel som bättre tjänar undervisningen
• Vara involverad i forskning och arbeta med ett vetenskapligt förhållningssätt
• Ha ansvar för ämnesutveckling eller ämnesdidaktik
• Vara aktiv i värdegrundsarbetet
Kvalifikationer• Behörighet i specialskolan förstelärare
Legitimerad lärare enligt 2 kap. 16 § skollagen
(2010:800).
• Väl förankrad i värdegrundsarbete
• Behörig att undervisa i specialskolan
• Minst fyra års erfarenhet inom yrket
• Särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat
• Starkt intresse för att utveckla undervisningen
• I övrigt bedöms som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisning
• Mycket goda vitsord från nuvarande eller tidigare arbetsgivare
Goda vitsord innebär:
• Besitta gedigna kunskaper i det ämne eller ämnesområde som han/hon undervisar i
• Se alla elevers behov och få alla elever att anstränga sig för att lära sig mer så att deras resultat förbättras
• Visat intresse av att delta i utvecklingsprojekt som leder till förbättrade elevresultat
• Kommunicerar på ett bra sätt med elever, föräldrar, lärare och skolledning
• Är intresserad av att utvecklas inom sin profession
• Kan anpassa undervisningen efter elevens förutsättning och i samband med detta kan tillämpa en mångfald av metoder
och arbetssätt som förbättrar elevens resultat och måluppfyllelse
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-08-10 Provanställning med sex månader tillämpas.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSpecialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Mälarhöjden
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2022/552".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)
Arbetsplats Specialpedagogiska skolmyndigheten, Hällsboskolan Mälarhöjden
Kontakt Rektor
Marie Eriksson
marie.eriksson@spsm.se 010-473 58 91 Jobbnummer 6607479
Observera att sista ansökningsdag har passerat.