Försäkringsutredare Kontrollutredning
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Norrköping,
Linköping,
Katrineholm,
Nyköping,
Motala eller i
hela Sverige Referens: 027610-2012
Försäkringskassan administrerar den svenska socialförsäkringen. Socialförsäkringen är en viktig del av det svenska trygghetssystemet och gäller för alla som bor eller arbetar i Sverige.
Den ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada.
Försäkringskassan söker
Försäkringsutredare Kontrollutredning
Placering Lokalt Försäkringscenter Norrköping
Arbetsuppgifter och ansvar
En viktig del i Försäkringskassans arbete handlar om att förebygga och komma till rätta med felaktiga utbetalningar av socialförsäkringsförmåner. Som försäkringsutredare kontrollutredning utför du det arbetet genom att ta emot och utreda impulser. Impulserna kan komma från såväl Försäkringskassans egna handläggare som anonyma anmälare eller andra myndigheter. Du utreder och analyserar dessa impulser, kontrollerar, kompletterar och rimlighetsbedömer uppgifter. Om utredningen visar att det finns misstanke om brott görs en polisanmälan. Du beslutar om rätten till ersättning och verkställer beslut samt dokumenterar och registrerar relevant information. I arbetet ingår även att initiera och delta i samverkan med andra myndigheter och organisationer.
Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. I samråd med din närmaste chef ansvarar du också för att göra nödvändiga prioriteringar i ditt arbete för att nå verksamhetens fastställda mål.
Publiceringsdatum2012-04-26KvalifikationerVi söker dig som
• har akademisk examen (minst 120p/180hp), gärna inom samhälls- eller beteendevetenskap eller erfarenhet/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga;
• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad;
• har mycket god analytisk förmåga;
• är beslutsam och strukturerad;
• har god samarbetsförmåga;
• har ett mycket gott omdöme och personlig mognad;
• är tålmodig och uthållig samt lojal med fattade beslut;
• förstår och värdesätter människors olikheter;
Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av flera olika ärendeslag, gärna inom familjeförmåner.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig informationAnställningen är tidsbegränsad, längst till och med 2013-08-31, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas. Befattningen innebär resor i tjänsten.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Enhetschef Kjell-Ove Älåker tfn 010-1198335. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Sara Bergström tfn 010-1164509. Fackliga kontaktpersoner är ST, Tove Riddarsparre tfn 010-1144284, SACO, Henrik Norée 010-1161835 eller SEKO, Ebrima Dibba tfn 010-1169101.
Så ansöker duVi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 027610-2012 senast den 10 maj 2012. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Vikariat
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Personalenheten
Jobbnummer 1225943
Observera att sista ansökningsdag har passerat.