Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen inom samordning i Gäll
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gällivare
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gällivare,
Jokkmokk,
Kiruna,
Pajala,
Överkalix eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gällivare,
Jokkmokk,
Kiruna,
Överkalix,
Kalix eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning. Du fattar självständigt beslut om rätten till sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att du gör kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning.
Som försäkringsutredare inom samordning ansvarar du för samordningsuppdraget som Försäkringskassan har. Du utreder och bedömer löpande rätten till ersättning för sökande med pågående sjukskrivning i det lokala området. Du har ofta kontakt med både de sökande, deras arbetsgivare och sjukvården, främst via telefon och brev men att fysiska möten kan också förekomma. Du ger de sökande förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordning av rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda och delta i mötena tillsammans med den sjukskrivne och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och läkare.
Som försäkringsutredare ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2021-12-20Övrig information 1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde i 1 mars eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Placeringsort: Gällivare
Kontaktuppgifter för detta jobbChef: Lars Wasikkaoja, tel 010-111 47 70 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling, tel 010-119 56 20 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Marie-Louise Johansson 010-111 65 34, Saco-S: Carin Eriksson 010-111 82 -62 och Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 10 januari 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Körkort För detta jobb krävs körkort.
Jobbnummer 6195370
Observera att sista ansökningsdag har passerat.