Försäkringskassan söker Områdeschef till servicekontoren, område
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Ospecificerad arbetsort eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Ospecificerad arbetsort Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Försäkringskassan administrerar den svenska socialförsäkringen. Socialförsäkringen är en viktig del av det svenska trygghetssystemet och gäller för alla som bor eller arbetar i Sverige. Den ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Med syftet att ge samhällsservice och information till allmänheten driver Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket servicekontor i samverkan. Handläggarna vid kontoren arbetar som generalister över myndighetsgränserna när de informerar och ger råd till medborgare och företag. Servicekontoren präglas av servicetänkande, problemlösning och förmåga att möta människor.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som chef i Försäkringskassan ansvarar du för att verksamheten är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder och styr utifrån en människosyn som bygger på tilltro, respekt och omtanke och med en helhetssyn på verksamheten. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att enhetscheferna i din ledningsgrupp ska kunna och vilja ta stort ansvar för sitt uppdrag och sin utveckling. I rollen som Områdeschef ingår personalansvar, budgetansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för ditt område. Du förväntas att ta ett strategiskt helhetsansvar för ditt område men även att agera operativt utifrån lokala förutsättningar. Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp och rapporterar till verksamhetsområdeschefen.
Som områdeschef för servicekontoren företräder du tre myndigheter. Du samverkar med övriga myndigheter och ansvarar för att den egna verksamheten bedrivs och utvecklas inom ramen för myndigheternas övergripande uppdrag. Ett viktigt uppdrag för servicekontoren är att öka antalet kunder som använder myndigheternas självbetjäningstjänster.
Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du enhetscheferna och medarbetarna i ditt område en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.
Servicekontoren finns på ett antal orter inom område Nord vilket innebär att man som chef arbetar på distans med de särskilda krav det medför, samt reser mellan kontoren.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet av chefsuppdrag
• är initiativtagande samt resultat- och målinriktad
• kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• har god kommunikativ förmåga
• samarbetar effektivt med andra och främjar en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär
• har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att leda chefer
• intresse och erfarenhet av att utveckla självbetjänings- och digitala tjänster
• erfarenhet av att leda på distans
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning, eventuellt med provanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort enligt överenskommelse.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Tuija Rönnback, 010-119 23 70 (för frågor om tjänsten). HR: Stig Lindblom 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Sara Andersson, 010-111 66 15, Saco-S: Heléne Johansson, 010-116 25 72, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 mars 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-03-07ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 3358975
Observera att sista ansökningsdag har passerat.