Försäkringshandläggare SGI, Västerås
Försäkringskassan / Kontorsjobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla kontorsjobb i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Enköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Köping eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra medborgare så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger våra medborgare förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje medborgare har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med medborgare i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning sjukpenninggrundande inkomst. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med sjukpenninggrundande inkomst (SGI) möter du medborgare som har gemensamt att de har en varierande eller oförutsägbar inkomst. Medborgarna befinner sig i olika skeden i livet, alltifrån långtidssjuka till nyblivna föräldrar. SGI avgör ersättningsnivån på dagersättningar, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning. Du arbetar utifrån flertalet regelverk och inhämtar information om inkomstförhållanden och beräknar SGI utifrån medborgarens specifika situation, exempelvis är medborgarna egna företagare, studerande eller arbetar i ett annat land.
Du fattar beslut i ärenden från en fortlöpande kundkö, vilket gör att du måste kunna balansera kvalitet med kvantitet. I ditt arbete samarbetar du med bland annat Arbetsförmedlingen, Skatteverket, revisorer och arbetsgivare.
Vi söker dig som:
• Har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• Är serviceorienterad
• Har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• Är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• Har god kommunikativ förmåga
• Har god datorvana.
Det är meriterande om du:
• Har förmåga och/eller erfarenhet av att fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• Har erfarenhet av handläggning från en kundintensiv verksamhet där du levererat i högt tempo i kombination med hög kvalitet
• Är flexibel och kan anpassa ditt arbetssätt utifrån ändrade direktiv/prioriteringar i arbetet
• Har god förmåga att planera och prioritera i ditt dagliga arbete
• Har kunskaper och intresse för arbete med ständiga förbättringar
• Erfarenhet av att arbeta i team.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper
Publiceringsdatum2019-04-09Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas. Intervjuer planeras att genomföras under vecka 20. Vi kommunicerar via mail det är därför viktigt att du som söker löpande läser din e-post. Placeringsort Västerås.
Kontaktuppgifter för detta jobbRekryterande chef (för frågor om tjänsten): Sara Frilund, tfn: 010-112 47 08 (under vecka 17 nås Anna Müller på tfn: 010-111 53 31). HR-Specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Adelina Popescu, tfn: 010-112 46 73. Fackförbund ST: Christopher Ihrmark,
christopher.ihrmark@forsakringskassan.se Saco-S: Daniel Vestman, tfn: 010-112 05 34. Seko: Johanna Grundström, tfn: 010-115 30 44.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 28 april 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. När du söker tjänsten kommer du även att besvara en del urvalsfrågor.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndidviduell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-04-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
LM Ericssons väg 28
10531 Stockholm
KontorsadressLM Ericssons väg 28
Jobbnummer 4722114
Observera att sista ansökningsdag har passerat.