Försäkringshandläggare

Försäkringskassan / Kontorsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla kontorsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlstad, Kristinehamn, Säffle, Nacka, Sunne eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Försäkringshandläggare Sjuk- och aktivitetsersättning till Karlstad

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

När du arbetar med beräkning sjuk- och aktivitetsersättning har du kontakt med kunder som beviljats sjuk- eller aktivitetsersättning. De har till följd av sjukdom eller skada ofta en betydande funktionsnedsättning. Du utreder och lämnar förslag till beslut om ersättningsnivå och du har hand om den löpande ekonomiska administrationen för dem som sedan tidigare beviljats sjuk- eller aktivitetsersättning. Du samarbetar med bland annat kommuner, Skatteverket och Kronofogdemyndigheten.

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du

• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har arbetat med siffror och ekonomi

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-10-28

Övrig information
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontakt
Enhetschef: Susanne Elvind, 010-119 63 04 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Therése Källberg, 010-119 55 85 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Bengt Skogberg, tel 010-112 68 65, Saco-S: Mikael Ryberg, tel 010-119 77 69.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 20 november 2016 märkt med diarienummer 061778-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3138026

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: