Familjerättssekreterare till Socialkontoret

Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten / Socialsekreterarjobb / Strängnäs
2023-11-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjerättssekreterare till Socialkontoret" (publicerad 2024-05-16) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten i Strängnäs

Vill du vara med och utöka vår arbetsgrupp och vara delaktig i vår utveckling inom familjerätten? Välkommen med en ansökan till oss!

Vårt verksamhetsområde Myndighet, där familjerätten ingår, tillhör Socialkontoret i Strängnäs och består av tre enheter. I september 2021 genomförde vi en organisationsjustering för att skapa bättre förutsättningar för vår verksamhet. Tjänsterna familjerättssekreterare ligger nu under enheten Mottagnings- och familjeenheten. På enheten är vi 20 medarbetare fördelat på en enhetschef och två gruppledare.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till vårt arbete med ständiga förbättringar. På enheten arbetar även placeringsgruppen som handlägger placerade barn samt mottagningsfunktionen.

I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, vi arbetar för att uppnå enheten mål, vi är nyfikna och arbetar med de motgångar som uppstår som ett team. Du kommer erbjudas friskvårdsbidrag, extern handledning, hemarbete i viss mån och flexibel arbetstid.

Vi söker nu en familjerättssekreterare till vår enhet!


Publiceringsdatum
2023-11-16

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter omfattar allt som rör familjerättens område såsom vårdnad-, boende- och umgängesutredningar, adoptionsutredningar, yttranden, utredning av fader och föräldraskap, samarbetssamtal, informationssamtal med mera. I övrigt ingår också att företräda nämnden i domstol och ansvara för rättssäker dokumentation, bland annat journalanteckningar.

Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga handläggare samt arbetsledning. I din roll som familjerättssekreterare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vi dokumenterar i verksamhetssystemet Treserva.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom.
• Goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning.
• God förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• Grundläggande IT-kunskaper.
• Giltigt körkort med B-behörighet.

Det är meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet av/inom familjerätt.
• Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten.
• Separat systemisk utbildning.
• Arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

I rollen som familjerättssekreterare förväntas du kunna arbeta självständigt men också samverka och samarbeta med andra, varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressade situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras. Du är flexibel och har förmågan att driva flera komplexa ärenden samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners är avgörande för att du ska lyckas i din roll.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval så välkommen in med din ansökan redan idag för att bli en del av vårt team!

För arbete inom IFO barn och unga ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

ÖVRIGT
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "480/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten

Kontakt
Enhetschef
Jill Bovin
Jill.Bovin@strangnas.se
0152-296 35

Jobbnummer
8266975

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten: