Familjehemssekreterare till Salems kommun

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Arbetsplatsbeskrivning

Familjeenheten består av en mottagningsgrupp, en utredningsgrupp som utreder barn och ungdomar 0-18 (21) år, en utredningsgrupp för ensamkommande barn, en Familjehemsvårdsgrupp samt Familjerätten.

Vi erbjuder en stabil arbetsplats, med låg personalomsättning, bestående av 20 engagerade och kunniga socionomer, två gruppledare, enhetschef, verksamhetschef samt två administratörer.

Publiceringsdatum
2018-11-12

Dina arbetsuppgifter
Som handläggare på vår enhet arbetar du i en grupp om tre personer. Det innebär att du i vissa ärenden är familjehemmens handläggare och i andra ärenden är du barnets och föräldrarnas handläggare. Du kommer även att arbeta med uppgifter som barnsekreterare. Genom att arbeta med båda perspektiven kan vi vara mer flexibla och utgå från barnets/familjens situation och behov. För att matcha befintlig kompetens och erfarenhet i gruppen kommer denna utannonserade tjänst att ha ett utökat ansvar för rekrytering, utredning och handledning av familjehemmen.

Dina arbetsuppgifter består i att rekrytera, utreda, stötta och handleda jourhem och familjehem. I tjänsten ingår också att tillsammans med gruppen utbilda och hålla i introduktionsträffar för intresserade familjer samt uppdragstagare.

Som barnsekreterare ansvarar du för att följa upp att vården sker i enlighet med barnens bästa och ser till att göra barnen delaktiga. Du sköter även kontakterna med barnens föräldrar och nätverk. En del av arbetet syftar till att skapa ett för barnet bra umgänge med hens biologiska nätverk samt om möjligt arbeta aktivt för en hemflytt för barnet till sina biologiska föräldrar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom med erfarenhet inom myndighetsutövning och familjevård. Vi förväntar oss att du:

• har körkort, då det förekommer resor i tjänsten.

• har erfarenhet och vana av rekrytering och utredning av familjehem.

• har specialistkunskap om barns utveckling och uppväxtvillkor

• har specialistkunskap i att utveckla familjehemsföräldrarnas förmåga att möta det specifika barnets behov.

• har förmåga att ta upp positiv och negativ feedback med uppdragstagarna på ett konstruktivt sätt och samtidigt vara ett stöd för dem kring detta.

• har god förmåga att samtala med barn

• har förmåga att skapa förtroende och goda relationer

• kan ta egna initiativ och bedriva familjevård på ett ändamålsenligt och rättssäkert sätt

• har god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift

• både arbetar självständigt och har god samarbetsförmåga

• har förmåga att förstå hur beslutsfattande och andra åtgärder påverkar barn och familjer över tid.Stor vikt läggs vid personlig lämplighet

Anställningsvillkor

Tillsvidare, Heltid

Tillträde: 2019-01-01 eller enligt överenskommelse

Sista ansökningsdatum: 2018-12-03

För facklig representation, kontakta Salems kommuns växel på 08-532 598 00

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Lön enligt överenskommelse.
Friskvårdstimme och erbjuder dig gymkort, friskvårdstimme samt friskvårdspeng!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karl Lindgren, Enhetschef karl.lindgren@salem.se 070-723 43 08

Företag
Salems kommun

Adress
Salems kommun
Säby torg 16
14480 Rönninge

Kontorsadress
Säby torg 16

Jobbnummer
4452594

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: