Familjehemssekreterare till Barn och familjeenheten

Flens Kommun / Administratörsjobb / Flen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Flen, Katrineholm, Eskilstuna, Gnesta, Vingåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Flens Kommun i Flen

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.

ARBETSPLATS

Avdelningen Individ och familj är en ny avdelning och en av fyra avdelningar inom Socialförvaltningen. De andra avdelningarna är Egen försörjning, Äldreomsorg och Funktionsnedsättning. Avdelningen Individ och familj ansvarar för Flens kommuns utrednings- och insatsarbete.Avdelningen är indelad i tre enheter; Utredningsenheten, Barn och familjeenheten samt enheten med Nova bo och behandling vuxna och ungdomar, HVB och Stödboende Villagatan för ensamkommande. Enheterna har enhetschefer med budget-, personal- och arbetsmiljöansvar inom respektive enhet.



För att arbeta med att stärka vårdkedjan och samverkan mellan de grupper som arbetar för våra barn, unga och deras familjer samt de insatser som dessa får, har vi utformat en ny enhet Barn och familj. I denna nya enhet ingår familjebehandlare, boendecoacher, familjehemssekreterare, barnföljare, utredare ensamkommande och familjerätten sedan starten 1 januari 2018.



Vi söker nu en familjehemssekreterare som vill vara med och påverka och möjliggöra detta utvecklingsarbete tillsammans med oss.



Publiceringsdatum
2018-01-31

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som familjehemssekreterare vilket innebär att rekrytera, utreda, utbilda och handleda uppdragstagare - familjehem, kontaktfamiljer, och kontaktpersoner med stöd av olika metoder som Brafam, Kälvesten, Familjehemsvinjetter, Ett hem att växa i etc. Vi vill att du har goda kunskaper vad gäller barns utveckling, samt erfarenhet av arbete med barn och familjer. Målet är att utgå från det tredelade föräldraskapet; socialtjänsten, familjehemmet och familjen.



Vi arbetar enligt BBIC och har i dagsläget Procapita som dokumentationssystem, Procapita kommer att ersättas av Pulsen Combine under 2018.



Vad erbjuder vi dig?

Vi erbjuder dig ett spännande, meningsfullt och varierande arbete i en liten kommun med korta beslutsvägar. Hos oss får du ett nära gruppledar- och chefsstöd, extern handledning och goda möjligheter till kompetensutveckling. Vi har ett hälsofrämjande fokus och erbjuder friskvårdsbidrag. I samma hus finns även familjerådgivning, psykiatrins öppenvård och SAMBU som är barnpsykiatrins samtalsmottagning vilket erbjuder många och samlade insatser för barn, unga och deras familjer samt goda förutsättningar för lätt samverkan.



Kvalifikationer


Vem söker vi?

Du är utbildad socionom och har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning, utredningsarbete enligt SoL, LVU och/eller LVM är meriterande samt erfarenheter av arbete med familjehemsvård och uppföljningar av insatser.



Du har god förmåga till både självständigt arbete som samarbete med såväl interna som externa samarbetspartners. Arbetet som socialsekreterare kräver också god förmåga i att skapa relationer, kommunicera, att hantera svåra situationer likaså att vara strukturerad och tydlig. Erfarenheter och kunskap om ett lösningsfokuserat och systemiskt förhållnings- och arbetssätt är meriterande. Med tanke på arbetets karaktär av mellanmänskliga möten och byggande av relationer som grund för det sociala arbetet, läggs stor vikt vid dina personliga kompetenser. Körkort för personbil erfordras.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Magdalena Palmcrantz, Avdelningschef 0157-43 03 60
Fackliga organisationer, (Växel) 0157-43 00 00
Lona Morad, Enhetschef 0157-43 04 55

Företag
Flens Kommun

Adress
Flens Kommun
Sveavägen 1
64281 Flen

Kontorsadress
Sveavägen 1

Jobbnummer
3934650

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Flens Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Flens Kommun: