Familjehemssekreterare jour

Uppsala kommun / Socialsekreterarjobb / Uppsala
2024-04-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare jour" (publicerad 2024-05-24) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala, Södertälje eller i hela Sverige

Avdelning Barn och Ungdom myndighet

Hos oss på placeringsenhet 2 får du möjlighet att påverka placerade barns liv och jobba på en arbetsplats med god sammanhållning och härliga kollegor. Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan redan idag!

Inom område BoU placering arbetar drygt 60 medarbetare i olika roller. Våra socialsekreterare följer upp barnet vård och har kontakt med biologisk familj och nätverk. Våra familjehemssekreterare rekryterar, utreder & handleder våra uppdragstagare. Vi har även ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnet i skolan.

Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv, och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.

Hos oss får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare och våra kvalificerade handläggare är medhandläggare till våra socialsekreterare i mer komplicerade ärenden. Utöver detta finns det 2 enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö och enheternas budget.

Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att anställa fler socialsekreterare och erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar.

Vi har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att delvis arbeta hemifrån. Vi sitter i rymliga, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10. Vår helt nya vision är: "Att bedriva rättssäker familjehemsvård med hjärta".

Ditt uppdrag
I arbetet ingår att matcha barn och jourhem utifrån remiss, samarbeta med barnets socialsekreterare samt sköta viss administration, såsom Asta-underlag gällande arvode och omkostnadsersättning. Det ingår även att leda och delta aktivt i regelbundet återkommande reflektionsträffar och övrig fortbildning som anordnas för jourhemmen, delta vid utredningsprocessen av blivande jourhem, stödja och handleda jourhemmen vid och under placering samt deltar aktivt i gruppens utvecklingsarbete.

Publiceringsdatum
2024-04-22

Bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av arbete inom socialtjänstens verksamhetsområde. Har du utbildning i Signs of Safety, barns behov i centrum (BBIC), systemteori eller handledarutbildning ses det som meriterande. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av arbete inom socialtjänstens område barn och ungdom inom myndighetsutövning och av arbete med att handleda och ge stöd till familjehem.

Det är meriterande om du har erfarenhet av socialt arbete med barn och unga, socialtjänstens utredningsarbete inom barn och ungdom samt av handledning individuellt och/eller i grupp. Arbetet kräver att du har B-körkort och goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Du behöver även ha god dator-och systemvana. Har du kunskaper i Life care ses det som positivt.

Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare är du en flexibel person som kan se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Engqvist, enhetschef, 018-265 59 01

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018- 727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 12 92

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SCN-2024-00321".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Uppsala kommun (org.nr 212000-3005)

Jobbnummer
8629768

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: