Enhetschef- investeringsenheten
Göteborgs kommun / Ekonomichefsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Lokalförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att bygga, anpassa och förvalta lokaler och boenden för Göteborgs Stads verksamheter. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. Varje dag är 150 000 göteborgare verksamma i skolor, förskolor, kontor och äldreboenden som vi sköter om.
Publiceringsdatum2022-01-31ArbetsuppgifterEkonomiavdelningen är förvaltningens stödjande och styrande funktion inom kompetensområdet ekonomi. Avdelningen bidrar till mer resurseffektiva processer inom förvaltningen. Det är stort fokus på ekonomifrågorna i stadsutvecklingen och vi genomgår en mindre organisationsförändring inom ekonomifunktionen för att stärka upp. Vi förstärker nu ekonomiavdelningen med en enhetschef med ansvar över investeringssidan.
Är du vass på redovisning, ekonomisystem och har bra ledaregenskaper? Vill du vara en del av en avdelning som präglas utav serviceanda, samarbete och utveckling? Vi är en ekonomiavdelning på snart 19 personer som arbetar med förvaltningens planering, budget, redovisning, uppföljning och hyresekonomi. I din roll kommer du vara direkt underställd vår ekonomichef och du ingår i ledningsgruppen för verksamhetsstyrning.
Lokalförvaltningen har ett brett förvaltningsuppdrag och har en driftomsättning på ca 3 miljarder kronor och investeringsportfölj på ca 22 miljarder kronor. Som redovisningschef kommer du arbeta både operativt med investeringsredovisning, hyresberäkningar, analyser och månadsavstämningar samt strategiskt med att vidareutveckla processer och rutiner samt säkerställa en effektiv och ändamålsenlig redovisning i verksamheten. Till din hjälp kommer du ha 89 medarbetare. Du leder hyressättningsarbetet tillsammans med medarbetarna. Du ansvarar också för att vidareutveckla rutiner och processer för redovisningsarbetet. Som nära stöd i arbetet har du en redovisningssamordnare för gruppen. Du har också möjlighet att ingå i olika nätverk, vilket gör att du får ett brett kontaktnät inom staden.
Du trivs i en ledarroll där du leder med engagemang och med ett coachande förhållningssätt stödjer du dina medarbetare i deras uppdrag och utveckling, och du verkar för en god arbetsmiljö.
KvalifikationerDu har examen med minst en treårig högskoleutbildning inom ekonomi, offentlig förvaltning eller motsvarande. Du har minst 5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, framförallt inom redovisning och därigenom har du förståelse för rättvisande resultat, perioder och flöden i olika processer. Du har arbetat med fastighets- och hyresekonomi samt har god förståelse för principen om självkostnadshyra. Du har givetvis goda IT-kunskaper och god förmåga att lära dig nya system.
Vi ser att du har goda ledaregenskaper samt erfarenhet i form av tidigare chefskap alternativt att du har dokumenterad erfarenhet från en samordnande roll. Meriterande är om du har ledarskapsutbildning. För oss är det av stor vikt att du trivs med, samt har en fallenhet för att leda andra.
Det är meriterande om du har erfarenhet från offentligt styrd organisation och/eller erfarenhet av investeringsredovisning, projektredovisning, fastighetsrättsliga frågor och stadsutveckling. Du ska ha ett strategiskt förhållningsätt och ha helhetsperspektiv samtidigt som du har förmåga att kunna gå ner på detaljer vid behov. I tjänsten ingår att driva och fatta beslut i både operativa och strategiska frågor vilket betyder att du ska vara bra på att kommunicera och skapa dialog samt kunna samarbeta både internt och externt. Det är viktigt att du kan kommunicera obehindrat på svenska i såväl tal som skrift.
För att lyckas i arbetet hos oss krävs att du är ansvarsfull, prestigelös, bra på att samarbeta, strukturerad, analytisk och pedagogisk samt har förmåga att kommunicera och skapa goda relationer med andra. Du ser möjligheter och drivs av att bidra till utveckling. Du har förmåga att arbeta självständigt och samtidigt konsultativt. Du har förmågan att se helheten, att tänka långsiktigt och strategiskt men också kunna gå ner på detaljnivå vid behov. Vi vill också att du kan arbeta långsiktigt och metodiskt med förändrings- och utvecklingsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Lokalförvaltningen arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-02-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGöteborgs kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C75446".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Lokalförvaltningen
Kontakt Enhetschef- ekonomienheten
Amela Begovic Ankar
amela.begovic.ankar@lf.goteborg.se 031-3650202 Jobbnummer 6294882
Observera att sista ansökningsdag har passerat.