Enhetschef till Lönerelaterade tjänster, Göteborg

Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Göteborg
2025-12-08


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Alingsås, Borås eller i hela Sverige

Vi söker nu en enhetschef till vår enhet för lönerelaterade tjänster i Göteborg.
Anställningen är placerad inom avdelningen lönerelaterade tjänster som har verksamhet i Gävle, Östersund, Göteborg, Malmö, Norrköping och Eskilstuna. Avdelningen ansvarar för alla tjänsteleveranser inom lönehantering.

Du kommer att ansvara för en enhet i Göteborg och en enhet i Malmö med löneleverans för 14 myndigheter inom universitet- och högskolesektorn.
I dagsläget finns ett 30-tal medarbetare på enheterna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som ledare är du trygg, tydlig och har längre erfarenhet av en liknande roll. Du är ett tryggt stöd för enheternas medarbetare och övriga kollegor på avdelningen samt inom myndigheten. Vi vill ha en ledare som motiveras av att utveckla sina medarbetare och bygga välfungerande team. Vi jobbar för att implementera, effektivisera och automatisera våra processer inom Statens servicecenter och som chef är det viktigt att driva standardisering med fokus på både effektivitet och kundnytta.

En viktig aspekt i rollen är att ha god insikt i det statliga regelverket för att tillsammans med teamet kunna hitta effektiva lösningar. Du ska ha förmåga att leda, planera och organisera löneenhetens arbete. Du säkerställer att rutiner och arbetsprocesser följs och att leveranser håller hög kvalitet och följer gällande lagar, avtal och interna riktlinjer.

Du lyssnar in dina medarbetare och kunderna på ett respektfullt sätt, kommunicerar tydligt och skapar god förståelse för mål, prioriteringar och förändringar. Du hanterar utmanande situationer med god erfarenhet.

Tillsammans med kollegor inom avdelningen och från andra delar av myndigheten säkerställer du en samordnad leverans av tjänster till Statens servicecenters kunder, vilket innebär stort fokus på samverkan både internt och med kund. Du har personal- och budgetansvar för enheterna. Enhetschefen rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp, som består av totalt åtta enhetschefer.

Publiceringsdatum
2025-12-08

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen inom HR eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst tre års erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar
• Erfarenhet från löneverksamhet i rollen som enhetschef eller motsvarande
• Erfarenhet av att driva förändringar
• Flera års erfarenhet av att ha arbetat med kvalificerad lönehantering

Vidare ska du ha följande förmågor:
• God ledarskapsförmåga; där du är tydlig, trygg och motiverar samt skapar engagemang och delaktighet
• Strukturerad och systematisk
• Kommunikativ och uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift
• Utvecklingsorienterad och trivs med att arbeta i en dynamisk och föränderlig miljö
• God samarbetsförmåga
• Att lyssna, kommunicera och lösa meningsskiljaktigheter

Dessutom är det meriterande om du har
• Erfarenhet av servicecenterverksamhet inom det administrativa området

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Tillsättning enligt överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Tjänsten är placerad i Göteborg.
Denna anställning kräver godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Som anställd kan du även komma att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 4 januari 2026.
Intervjuer planeras att påbörjas under vecka 4, 2026.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Beskriv även tydligt hur du uppfyller kvalifikationerna för tjänsten. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Statens servicecenter

Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.

Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 500 medarbetare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
9632748

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: