Enhetschef till Biståndsenheten

Strömstad kommun, Individ och Familj / Sjukvårdschefsjobb / Strömstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Strömstad, Tanum, Dals-Ed, Munkedal, Bengtsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strömstad kommun, Individ och Familj i Strömstad

Med sitt natursköna läge i norra Bohuslän är hela Strömstad kommun en attraktiv plats att bo på, både hela och delar av året. Här finns Sveriges första marina nationalpark med naturupplevelser i världsklass. Kommunen växer och har idag 12 800 invånare. Med våra delårsboende är vi mångdubbelt fler under stora delar av året. Hållbarhet är en utgångspunkt för allt utvecklingsarbete. Strömstads näringsliv har under det senaste decenniet präglats av stark tillväxt och stadsmiljön är levande året runt. Välkommen till Bohusläns mest internationella småstad!

Omsorgsförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla invånarnytta på ett så effektivt sätt som möjligt. Vi arbetar för att både brukare och medarbetare ska uppleva kvalitet, delaktighet och känsla av sammanhang.
Förvaltningen har ca 450 anställda och består av tre verksamheter; äldreomsorg, LSS samt individ- och familjeomsorg.

Om verksamheten:
Biståndsenheten är en del av omsorgsförvaltningen som består av 3 verksamhetsområden: individ och familjeomsorgen, stöd och service samt vård och omsorg.
Individ och familjeomsorgen är organiserad i 3 enheter: vuxenenhet, barn och ungdomsenhet samt biståndsenhet.
För biståndsenheten söker vi nu en enhetschef på 100 %. Tjänsten är ett vikariat under föräldraledighet till och med 2017-08-31.
Du kommer att vara enhetschef för en arbetsgrupp på sju till åtta personer bestående av tre biståndshandläggare, en LSS-handläggare, en handläggare för socialpsykiatri, färdtjänsthandläggare, avgiftshandläggare samt handläggare för bostadsanpassning.

Publiceringsdatum
2016-02-09

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter
Du som enhetschef ska stötta handläggare i handläggningsprocessen, medverka i samverkansgrupper, ansvara för enhetens budget, personalfrågor och arbetsledning. Tjänsten bedrivs mycket verksamhetsnära och du ska vara en länk mellan nämnd/arbetsutskott samt övrig ledning till handläggare i bägge riktningarna - även i individärenden. Omsorgsförvaltningen har genomgått en större omorganisation och fortsatt arbete kring att befästa den nya organisationen pågår parallellt med utvecklingsarbete som du förväntas driva vidare. Rättssäkerhet är ett starkt ledord i arbetet och förvaltningen arbetar gentemot högre grad av beställare - utförarorganisation. Tjänsten innehåller periodvis uppstöttning av andra områden inom IFO, och ett nära samarbete kollegialt är av stor vikt. Möjlighet till stöd från ordinarie enhetschef kommer att ges.

Kvalifikationer
Kvalifikationer/Egenskaper:
Vi söker dig med examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet, eller med utbildning/ erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Erfarenhet av myndighetsutövning inom Socialtjänsten är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som enhetschef, i synnerhet inom myndighetsutövning, eller som biståndshandläggare, samt har kunskap inom ÄBIC och ICF. Det är önskvärt att du har arbetat i dokumentationssystemet Treserva och känner dig bekväm med att införskaffa information från rättsdatabaser.
Du ska vara väl införstådd med handläggningsprocessen och grundläggande förvaltningsrättsliga principer. Kunskap om socialstyrelsens föreskrifter för handläggning och dokumentation är av vikt. Du bör även ha förförståelse och kunskap om budgetarbete, arbetsledning, arbetsrättsliga frågor samt om aktuell lagstiftning.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde sker enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske löpande. , upphör: 2017-08-31 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-22
Ange följande referens när du ansöker: A535287/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Almén, Verksamhetschef Individ och familjeomsorgen 052619484 anna.almen@stromstad.se
Johanna Rydiander, Enhetschef Biståndsenheten 0526-19436 johanna.rydiander@stromstad.se

Företag
Strömstad kommun, Individ och Familj

Adress
Strömstad kommun, Individ och Familj
Strömstad
45280 Strömstad

Kontorsadress
Strömstad Strömstad

Jobbnummer
2660289

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strömstad kommun, Individ och Familj

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strömstad kommun, Individ och Familj: