Enhetschef ordinärt boende

Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i biståndskontor, utförare och fem stabsenheter ekonomi, HR, kvalitet, utredning samt nämnd- och ledningskansli.

Att ta hand om våra äldre på ett kvalitativt och respektfullt sätt, att underlätta så att de har möjlighet att bo hemma så länge som möjligt och ha en meningsfull fritid, att hela tiden jobba i framkant med nya flexibla lösningar, det är dagens hemtjänst.

Vi söker nu en Enhetschef som vill vara med och arbeta med denna viktiga samhällsbärande funktion. Så är du en person som trivs med att arbeta i en arbetsmiljö som består av dagar där ingen är den andra lik, som vill jobba framåttänkande och nytänkande, vara del av en chefsgrupp som stöttar och hjälper varandra och med brukarna i fokus skapa de bästa förutsättningarna för dina medarbetare att utföra ett kvalitativt arbete? Läs vidare, för det kanske är den här utmaningen som du letar efter.

Område ordinärt boende ansvarar för hemtjänst, larm- och nattpatrull, dagverksamhet för personer med demenssjukdom och den förebyggande verksamheten. Området är under ständig förändring och utveckling och välfärdsteknologi, digitalisering, ett rehabiliterande arbetssätt och arbetssätt utifrån kompetensförsörjning är några av de områden som vi arbetar med. Nu börjar vi inom hemtjänsten också att arbeta med att separera service- och omvårdnadsinsatser. Det pågår flera projekt inom vård- och omsorg som kommer hemtjänsten till fördel, exempelvis SPRÅKA som handlar om att öka medarbetarens kunskaper i svenska språket och därmed skapa bättre förutsättningar för t.ex. dokumentation. Vidare ingår vår förvaltning i en forskningsstudie inom psykosocial arbetsmiljö.


Publiceringsdatum
2019-05-14

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för ordinärt boende ansvarar du för att driva personalfrågor som personalförsörjning, kompetensutveckling och arbetsmiljö samt ansvara för verksamhetens ekonomi med budgetarbete och resultatuppföljning. Enhetschefen ansvarar för ca 30 medarbetare som kommer, enligt det nya arbetssättet, jobba enbart med omvårdnadsinsatser. Stort fokus under det kommande året kommer vara att utveckla kompetensen inom Hemtjänsten och hur man kan arbeta förebyggande.

Målsättningen inom vår verksamhet är att omvärldsbevaka och att hitta nya verktyg inom välfärdsteknologi och digitalisering, vilket innebär att du behöver vara intresserad, komma med idéer och vara orädd att prova nytt. En annan viktigt del är att bedriva ett systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete där uppföljning och analys av verksamhetens resultat i nationella och lokala kvalitetsundersökningar ingår.

Att du får utvecklas och har stöd i din roll är viktigt för oss. För att ge dig en bra start så medverkar du i kommunens introduktionsprogram för nya chefer. Du kommer att jobba nära en annan Enhetschef inom ordinärt boende och har din arbetsplats tillsammans med ytterligare andra enhetschefer inom vård- och omsorg, vilket innebär att du har nära till kollegialt stöd, bred kunskap och stora möjligheter till erfarenhetsutbyte. Som stöd i verksamhetens drift finns en gruppledare som du har ett nära samarbete med. Andra områden som du har stödfunktioner inom är ekonomi, HR och utveckling/kvalité. Du ingår i chefsgruppen för ordinärt boende tillsammans med övriga enhetschefer och biträdande områdeschefer.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har en kandidatexamen inom relevant område 180hp/120 p alternativt akademisk examen från sociala omsorgsprogrammet 150hp.

För att lyckas i den här rollen är det en fördel om du har arbetslivserfarenhet inom vård och omsorg och har aktuell erfarenhet av att arbeta som chef. Har du erfarenhet av att arbeta som chef inom vård och omsorg främst inom hemtjänst ser vi det som mycket positivt. Utbildning i organisation och ledarskap är meriterande. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi vill att du har erfarenhet av att driva förändringsarbeten i din nuvarande eller tidigare tjänst. Du har god datavana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Då tjänsten kan innebära att man har sina medarbetare på olika arbetsställen är körkort en fördel.

Vi söker en förtroendeingivande och inspirerande ledare. Du är en modig ledare som vågar leda i både med- och motgångar. Du har förmågan att skapa förutsättningar för arbetsglädje och delaktighet hos dina medarbetare. Ditt positiva och engagerande förhållningssätt sprider sig till både dina medarbetare, kollegor, brukare och andra aktörer.

För att lyckas i denna ledarroll behöver du vara trygg i dig själv och ha förmåga att framgångsrikt skapa goda och förtroendefulla relationer på ett lyhört, engagerat och prestigelöst sätt. Du trivs med att arbeta mot uppsatta mål, ha en god planering samt en helhetssyn där du har förståelse för hur olika händelser påverkar varandra. På ett smidigt och flexibelt sätt kan du anpassa dig till rådande omständigheter samtidigt som du vågar utmana och stå för dina åsikter och beslut. Du vill vara delaktig i en lärande organisation där du använder dig av kollegors och medarbetares kompetens och själv bidrar med dina egna kunskaper.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen märkt Rekryteringsenheten eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-22
Ange följande referens när du ansöker: 5282
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sonja Sand 016-710 39 60

Företag
Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen

Adress
Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen
Alva Myrdals gata 3D
63186 Eskilstuna

Kontorsadress
Alva Myrdals Gata 3D Eskilstuna

Jobbnummer
4785845

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen: