Enhetschef inom personlig assistans
Borås kommun / Administratörsjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.
Vi söker dig som vill arbeta som enhetschef inom personlig assistans. Det är ett stimulerande chefsuppdrag med stort fokus på ledarskap och att skapa en meningsfull vardag för personer med rätt till stöd enligt LSS.
Som enhetschef på sociala omsorgsförvaltningen får du en unik möjlighet att vara med och utveckla dina verksamheter mot förvaltningens nya mål, attraktiv arbetsgivare samt delaktiga och aktiva brukare.
Din nya arbetsplats är belägen mitt i centrala Borås där du sitter tillsammans med resten av förvaltningens enhetschefer. Här finns också närheten till stödfunktioner så som HR, Kvalitet och utveckling och Ekonomi.
Som enhetschef för personlig assistans har du verksamhetsansvar vilket innebär att du ansvarar för personal, arbetsmiljö, budget samt kvalitet och rättssäkerhet i verksamheten. Du kommer att ha personalansvar för cirka 25 medarbetare. Beroende på verksamhetens behov kan antalet medarbetare ändras under anställningstiden. Tillsammans med dina medarbetare ska du verkställa beviljade insatser och arbeta för att våra brukare ska få omsorg av god kvalité.
Utifrån politiska och förvaltningsövergripande mål leder du dina medarbetare med ett nära ledarskap, följer upp och analyserar utfallet i dina enheter. Du kommer även samarbeta såväl internt inom förvaltningen som med externa parter och myndigheter. I tjänsten ingår det även administrativa arbetsuppgifter och schemaplanering tillsammans med samordnare.
Förvaltningen arbetar även med chef i beredskap vilket syftar till att medarbetarna ska ha möjlighet att nå chef med befogenheter att fatta beslut även utanför kontorstid. Detta sker på ett roterande schema fördelat på förvaltningens chefer 2 gånger om året.
Du är direkt underställd verksamhetschef och kommer ingå i ett härligt gäng om ca 10 engagerade enhetschefer inom sektionen för personlig assistans, boendestöd, LSS-team, Korttid och AKL. Du har ett tätt samarbete med dessa enheter.
För att lyckas och trivas i rollen har du en kandidatutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten samt tidigare erfarenhet av arbete som chef med personalansvar. Du bör ha god insyn inom personlig assistans utifrån tidigare arbetslivserfarenhet. Har du även kunskap av systemen Heroma, Viva, MCSS, TimeCare, TES, Stratsys, KIA, Agresso eller Canea är det meriterande.
Under höst och vår kommer ett nytt system implementeras och det är därmed meriterande om du har tidigare erfarenhet av digitala system inom personlig assistans.
För oss är det viktigt att du som ledare har helheten i fokus och genom ett nära ledarskap har du förmågan att stödja, utveckla och engagera dina medarbetare i det dagliga arbetet och i utvecklingen av enheten. Att vara serviceinriktad med ett fokus på kunder såväl som medarbetare är en självklarhet för dig.
Vi tror också att du har mod samt förmågan att motiverad andra i ditt arbete för att nå förvaltningens mål om delaktiga brukare och attraktiv arbetsgivare.
För att kunna driva utvecklingen framåt krävs ett gott samarbete chefskollegor emellan och du är därför en god lagspelare. Utöver ditt eget ansvarsområde förväntas du att aktivt delta i förvaltningens utvecklingsprocesser där samverkan med andra verksamhetsområden och verksamheter är viktig.
Du förväntas att kommunicera med interna såväl externa parter, således har du förståelse för vikten av tydlig kommunikation. Därför ser vi det också viktigt att du kan uttrycka dig flytande i svenska i både tal och skrift.
Eftersom att du kommer att arbeta operativt och framförallt nära vår kärnpersonal är det viktigt för oss att du tycker om att arbeta med människor. Vi lägger stor vikt vid ledarskapet och personlig lämplighet.
Förutom ett meningsfullt arbete får du som chef i Borås Stad också ta del av ett gediget chefsutvecklingsprogram som ger dig som är ny chef i Borås Stad goda förutsättningar för ditt uppdrag. Som chef får du även tillgång till olika forum för dialog och stöd i ditt ledarskap. Borås Stad erbjuder också ett generöst flextidsavtal, semesterväxling och flera andra fina förmåner.
Läs mer om Borås Stads personalförmåner
Vi rekryterar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden går ut.
Ersättning Lön enligt avtal
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "30:2023:76".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Borås kommun (org.nr 212000-1561)
Arbetsplats Borås Stad
Kontakt verksamhetschef
Jonatan Halling Moreno
033-35 86 76 Jobbnummer 8131608
Observera att sista ansökningsdag har passerat.