Enheten för hemlösa söker biståndshandläggare till Vård och omsorg
Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Enheten för Hemlösa tillhör Socialförvaltningen i Stockholms stad och har fina lokaler vid Medborgarplatsen mitt på Södermalm i centrala Stockholm.
Enheten för Hemlösa är samlokaliserad med Capio Maria Pelarbacken som är en sjukvårdsmottagning för personer i hemlöshet, och med Uppsökarenheten, allt för att underlätta och främja samverkan enheterna emellan. Enheten för hemlösas målgrupp är personer över 20 år i Stockholm stad som inte har haft kontakt med socialtjänsten i någon av stadens stadsdelar under de senaste två åren, och som vid sin första kontakt med oss lever i hemlöshet. Hos oss är vi experter på hemlöshet!
Sektionen för vård och omsorg består av åtta biståndshandläggare och en biträdande enhetschef. Vi är en trygg och stabil grupp med bred kompetens som tar stöd av varandra och tillsammans uppnår vi resultat. Vi tillvaratar medarbetarnas utvecklingstankar som syftar till att förbättra kvalitén i verksamheten och bidrar till att nå målen. Konstruktiva idéer som bidrar till nya arbetssätt uppmuntras.
Publiceringsdatum2023-05-30Dina arbetsuppgifterVårt uppdrag är att utreda rätten till bistånd samt följa upp de beviljade insatserna med fokus på den enskildes process ur hemlöshet. Vi arbetar enligt Socialtjänstlagen utifrån tre olika verksamhetsområden; socialpsykiatri, funktionsnedsättning och äldreomsorg. Vi samarbetar även tätt med övriga sektioner på enheten och externa aktörer som utförare och sjukvården. Arbetet utgår från den lagstiftning, riktlinjer och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik, dvs. utifrån brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter. Vår strävan är att verksamheten ska genomsyras av hög professionalitet, en rättssäker handläggning och hög tillgänglighet. Bemötandefrågor är centrala och vi arbetar med MI. Som stöd finns ärendegenomgångar, administrativt stöd, MI-coach samt stöd av biträdande enhetschef. Att arbeta som biståndshandläggare hos oss innebär ett fritt och flexibelt arbete, där du självständigt lägger upp dina arbetsdagar. Vi hanterar varierande och komplexa ärenden så en del av arbetet går ut på att vara kreativ, hitta lösningar och motivationsarbete utöver sedvanlig handläggning och dokumentation.
KvalifikationerSocionomexamen.
Gärna flerårig men minst 1 års erfarenhet av myndighetsutövning och insatt i socialtjänst-, sekretess- och förvaltningslagarna.
Erfarenhet av myndighetsutövning från minst ett av följande verksamhetsområden; i första hand socialpsykiatri, i andra hand funktionsnedsättning och/eller äldreomsorg.
Meriterande:
Tidigare arbete med målgruppen hemlösa.
Erfarenhet av att arbeta i Sociala system/Paraplyet.
Tidigare arbetat utifrån MI.
Utöver formella kompetenser eftersöker vi även följande:
Vi söker dig som på ett självgående sätt kan strukturera och planera ditt arbete. Du är ansvarstagande och har förmågan att hantera arbetssituationer som kräver flexibilitet och att du tar initiativ för att hitta lösningar. Du har ett gott bemötande och tycker om att skapa goda samarbeten. Vi söker också dig som har en förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt och som gillar att arbeta efter uppsatta mål. Att du har ett aktivt och processinriktat arbetssätt är nödvändigt för att du ska lyckas med vårt uppdrag och i denna roll. Utöver detta så är det också en förutsättning att du har god vana av och trivs med administrativt arbete och dokumentation.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Övrig informationVi tillämpar individuell lönesättning. Arbetstiden är förlagd vardagar dagtid. Vi tillämpar flextid.
Körkort är önskvärt, ej krav.
Urval kan komma att ske löpande så skicka gärna in din ansökan snarast. Intervjuer kommer hållas v. 26.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-06-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/3481".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Socialförvaltningen, Socialtjänstavd, Enheten för hemlösa
Kontakt Bitr. enhetschef Johanna Sjökvist
08-50825339 Jobbnummer 7837324
Observera att sista ansökningsdag har passerat.