Engagerad arkivhandläggare till arkivenheten

Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen / Bibliotekariejobb / Lekeberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen i Lekeberg

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Mångfald, integration och jämställdhet är obligatoriska faktorer i alla beslut. Lekebergs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetar- och ledarskapet präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Vi har landsbygdens fördelar med attraktivt boende i naturliga miljöer, ett rikt kultur- och fritidsliv, bra företagsklimat och vi satsar på skolan. Inom vård- och omsorg jobbar vi för trygghet, valfrihet och respekt.
I Lekebergs kommun ska du kunna leva ditt liv som du vill utifrån din bakgrund, nutid och framtid. Med goda kommunikationer är det aldrig långt till det större utbudet i storstaden.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Som medarbetare i Lekebergs kommun kan du få ta del av olika förmåner under vissa förutsättningar och inom vissa verksamheter, exempelvis:
• Friskvårdsersättning på upp till 2000 kr/år
• Semesterdagar utöver de lagstadgade
• Semesterväxling
• Möjlighet till flexibel arbetstid
• Personalcykel med bruttolöneavdrag
• Personalbil med bruttolöneavdrag
• Lärare har möjlighet till semestertjänst

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Kommunerna i Lekeberg, Laxå, Askersund, Hallsberg och Kumla samt Sydnärkes kommunalförbund och Sydnärkes utbildningsförbund söker nu en arkivmedarbetare till vår gemensamma arkiv- och informationhateringsenhet.
Enheten består i nuläget av två personer varav du blir den tredje. Organisatoriskt tillhör man den administrativa avdelningen i Lekebergs kommun, men arbetar mot samtliga organisationer.
Arbetet kring arkiv och informationshantering sker även i nära samarbete med övriga kommuner och förbund i Sydnärke och här finns stora utvecklingsmöjligheter.
Den administrativa avdelningen i Lekebergs kommun består av 15 personer där utredningssekreterare, arkivarier, administrativa handläggare, säkerhetsstrateg, kommunikatörer och receptionister ingår.


Publiceringsdatum
2019-10-25

Arbetsuppgifter
Är du en driven person som gillar utmaningar, tänker i nya banor och ser ny teknik som en möjlighet? Då är det dig vi söker!
Arbetet i enheten präglas av ett driv framåt och en vilja att testa nya saker. Vi fortsätter satsningen på arkiv- och informationshantering i Sydnärke och söker nu en arkivhandläggare till Sydnärkes arkiv- och informationshanteringsenhet då vi expanderar med de nya medlemmarna Kumla, Hallsberg och Sydnärkes utbildningsförbund från och med januari 2020.

Rollen som arkivhandläggare innebär att du tillsammans med dina två kollegor i enheten har huvudansvaret för det dagliga löpande arbetet gällande utlämnande och förtecknande av arkiverade handlingar samt hantering av arkivleveranser till och från medlemmarnas olika arkiv. Ni kommer också att ha en viktig roll vad gäller utveckling och strukturering kring dessa frågor.
I ditt arbete ingår att säkerställa att kommunernas och kommunalförbundens arkiv bevaras, hålls ordnade och vårdas så att de tillgodoser rätten att ta del av allmänna handlingar, behov av information för rättskipningen och förvaltningen, och för forskningens behov.

Då informationsmängden ständigt ökar och blir alltmer komplex är det viktigt att vi skapar förutsättningar för en god informationsstyrning som bidrar till både effektiv och rättssäker hantering. Arkiven är en del av det nationella kulturarvet.


Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har en gymnasial eller eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• har en tidigare erfarenhet av att jobba med arkivfrågor rörande utlämning, förteckning samt leveranser
• har arbetat minst ett år som arkivmedarbetare eller motsvarande
• har god kännedom om gällande lagstiftning
• har god kunskap i det svenska språket
• har körkort med behörighet B

Meriterande är om du har utbildning i arkivvetenskap på högskolenivå och/eller har erfarenhet av arbete med e-arkiv.

Som person är du utåtriktad och pedagogisk och du har god förmåga till samarbete. Du har integritet, mod och står upp för din kompetens. Du måste tycka om och ha fallenhet för struktur, ordning och reda samt vara noggrann. Du bör trivas med ett självständigt arbete och ta eget ansvar.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-11-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A907013".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen

Jobbnummer
4882422

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen: