En eller flera jurister till juridikavdelningen, Stockholm eller Halmstad
Pensionsmyndigheten / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Vill du arbeta på en av Sveriges modernaste myndigheter? Hos oss råder en hög förändringstakt, samtidigt som den rättsliga styrningen och stödet utgör en viktig grund för vår verksamhet.
Vi söker dig som tycker att det är kul att arbeta lösningsorienterat och är nyfiken på att jobba tillsammans med kollegor från hela myndigheten!
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Juridikavdelningen förstärker med fler jurister. Vi har idag 28 medarbetare i Stockholm och Halmstad, och ansvarar för Pensionsmyndighetens regelverk, vakar över enhetlighet och tydlighet i myndighetens regeltillämpning samt verkar för att verksamheten i övrigt bedrivs inom ramen för gällande regler. Avdelningen deltar på olika sätt i myndighetens normering och agila verksamhetsutveckling.
Vi erbjuder en modern verksamhet med framåtanda och hög ambitionsnivå, där du och kompetenta kollegor arbetar för att förverkliga vårt samhällsviktiga uppdrag. Vi vill att du som medarbetare känner att du kan utvecklas personligen och på arbetsplatsen i takt med att verksamheten förändras, samtidigt som vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.
Publiceringsdatum2023-05-05Dina arbetsuppgifterI en bred roll arbetar du tillsammans med dina kollegor med många olika frågor. Du styr och stödjer organisationen i rättsliga tolknings- och tillämpningsfrågor. Du svarar på remisser och medverkar i myndighetens arbete med regelutveckling, förenklingar, processutveckling samt digitalisering.
Du som har intresse för:
- socialförsäkringsrätt och förvaltningsrätt arbetar med de nationella och internationella regler som styr hur myndigheten handlägger förmånsärenden och med förvaltningsrättsliga frågor. Du processför i allmän förvaltningsdomstol och följer upp regelefterlevnad i handläggningen.
- upphandling arbetar främst med upphandlingsfrågor nära myndighetens inköpsfunktion.
- dataskyddsfrågor arbetar främst med rättslig styrning inom området då en annan funktion ansvarar för stödet.
- offentlighet och sekretess och arkivfrågor styr och stödjer organisationen i tillämpningsfrågor.
- juridik kopplat till it-utveckling arbetar med ett förvaltningsrättsligt synsätt för att göra bättre tjänster för pensionärer, pensionssparare och oss andra på myndigheten. Med framtidsfokus arbetar du för att lagstiftning ska bli lättare att omsätta i tekniska system, du utforskar med ett juridiskt perspektiv hur ny teknik kan förbättra rättssäkerhet och arbetssätt. Om något inte är möjligt idag kommer du med förslag på lösningar.
Erfarenhet och utbildningVi söker dig som har:
- jur. kand.- eller juristexamen samt mycket goda juridiska kunskaper
- minst tre (3) års arbetslivserfarenhet under de senaste fem (5) åren med juridiskt arbete i offentlig verksamhet
- erfarenhet av att arbeta tillsammans med andra yrkeskategorier för ett gemensamt mål, i projektform, eller på annat sätt
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
- notariemeritering eller likvärdig erfarenhet av juridiskt arbete i domstol
- erfarenhet av arbete med och goda kunskaper i socialförsäkringsfrågor
- bred erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga frågor i offentlig verksamhet
- erfarenhet av arbete med och goda kunskaper i offentlig upphandling
- erfarenhet av arbete med dataskyddsrättsliga frågor i offentlig verksamhet
- bred erfarenhet av arbete med och goda kunskaper om offentlighet och sekretess
- erfarenhet av rättsligt arbete med arkivfrågor
- erfarenhet av digitaliseringsjuridik i offentlig verksamhet
- erfarenhet av arbete vid rättsavdelning eller motsvarande i offentlig verksamhet
Det är mycket meriterande om du har:
- erfarenhet från överrätt i allmän domstol eller förvaltningsdomstol t.ex. som assessor, justitiesekreterare eller föredragande
- erfarenhet av arbete med regeländringar eller framställningar om regeländringar i offentlig verksamhet
- erfarenhet av arbete i offentlig utredning
Dina egenskaperDu är trygg i din roll och arbetar självständigt och strukturerat med förmågan att på egen hand driva ditt arbete framåt och komma med egna lösningsförslag. Du har en analytisk förmåga och kan snabbt urskilja centrala juridiska frågeställningar, ofta i material som både är komplext och omfattande. På ett smidigt sätt kan du skifta mellan detaljer och helhet, ibland under tidspress, för att göra välavvägda leveranser.
I samarbete med både jurister och andra kollegor som inte arbetar inom området dagligen har du förmågan att förklara och förankra juridiska aspekter på ett lättförståeligt sätt och du har ett lösningsorienterat synsätt. Du är bekväm med att jobba i en föränderlig miljö där nya förutsättningar är utmaningar och inte hinder.
I urvalet läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrig informationAnställningarna är tillsvidare, med provanställning om sex månader, och är placerade i Stockholm eller i Halmstad med möjlighet till visst distansarbete del av veckan enligt överenskommelse. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Resor till övriga verksamhetsorter förekommer.
Som en del av rekryteringsprocessen ingår intervju, arbetspsykologiskt test och arbetsprov, följt av referenstagning för slutkandidat/er.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Har du skyddade personuppgifter, kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
För mer information
För mer information, kontakta:
Enhetschef Henrik Nordler, telefon, 010-454 22 84, e-post
henrik.nordler@pensionsmyndigheten.se, eller enhetschef Martina Irving, telefon, 010-454 26 84, e-post
martina.irving@pensionsmyndigheten.seVälkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2023-79".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)
Jobbnummer 7742694
Observera att sista ansökningsdag har passerat.