Ekonomihandläggare

Regeringskansliet / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Ekonomihandläggare

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.
Ansvar och arbetsuppgifter

I rollen som ekonomihandläggare kommer du att ansvara för den löpande ekonomi- och löneadministrationen. Tjänsterna för ekonomi- och löneadministration levereras av Statens servicecenter (SSC) och du kommer därför att bli en spindel i nätet mellan SSC, Utbetalningsmyndighetens ledningsstab och alla chefer. Ledningsstaben ansvarar för myndighetens övergripande planering, styrning och uppföljning. När det gäller de löneadministrativa tjänsterna arbetar du även nära HR-funktionen.
Det kommer att vara stor variation av arbetsuppgifter i rollen. Bland annat ingår det att ge stöd och ha övergripande kontroll på fakturor, e-beställningar, löner och ersättningar, att hantera omföringar/rättningar, samt ha operativa kontakter med SSC. Du tar ut rapporter,
analyserar dessa och är behjälplig vid bokslut. Du granskar olika typer av underlag och administrerar även behörigheter i berörda system. Inom samtliga områden verkar du för att utveckla och effektivisera rutinerna löpande.

Myndighetens verksamhet kommer att byggas upp successivt under ca tre år och innehållet i rollen kommer att utvecklas över tid. Fullt uppbyggd har myndigheten troligen ca 100-150 medarbetare. Initialt kommer det att finnas ett stort behov av att etablera arbetsformerna.

Rollen är placerad på den Administrativa avdelningen. Avdelningen ansvarar bl a även för HR, inköp, kommunikation, arkiv och registratur, samt lokalförsörjning inklusive internservice och växel.

Vi söker dig som har:
• Ekonomexamen på högskolenivå med inriktning mot redovisning eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga.
• Minst två års relevant yrkeserfarenhet (som inkluderar ekonomisk redovisning och uppföljning)
• God kunskap om det ekonomiadministrativa regelverket i staten.
• God förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet från statlig myndighet
• Erfarenhet av att etablera ny verksamhet.
• Hög it-mognad.
• Erfarenhet av kontakter med Statens servicecenter och deras tjänster för ekonomiadministration, löneadministration och e-handel.
• Erfarenhet av att ha arbetat med Agresso, Proceedo, Heroma.

Publiceringsdatum
2023-06-20

Dina egenskaper
För att trivas och lyckas i uppdraget behöver du vara stabil och ansvarsfull och ha hög integritet samtidigt som du är prestigelös. Det innebär för oss att du tar ansvar och står för dina ställningstaganden men också kan ompröva dem när det behövs. Du behöver vara lösningsorienterad, lyhörd för verksamhetens behov och ha mycket god samarbetsförmåga.

De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du klarar av att ta initiativ, göra ställningstaganden och agera även om förutsättningarna inte är helt klara.
Du baserar ditt förhållningssätt på de principer i grundlagarna som ska prägla all offentlig verksamhet - den så kallade statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreterare och blivande avdelningschef Henrik Engström på telefon 08-4055064 eller utredningens kanslichef Filip Kollén 08-405 21 76. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132, Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.

Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 6 augusti 2023.

Varaktighet, arbetstid, etc.
Heltid/Tillsvidare

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Utbetalningsmyndigheten (visa karta)
103 33  STOCKHOLM

Kontakt
avdelningschef
Henrik Engström
084055064

Jobbnummer
7897162

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: