Ekonomiadministratör till Ekonomiavdelningen

Sveriges Domstolar, Ekonomiavdelningen / Ekonomiassistentjobb / Jönköping
2025-04-30


Visa alla ekonomiassistentjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Ekonomiavdelningen i Jönköping

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.

Vill du vara med och stötta Sveriges rättsväsende inom ekonomiadministration? Vi söker en positiv och engagerad lagspelare som tycker om att ta ansvar. Hos oss får du utvecklas i en professionell miljö tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor.

Vilka är vi?

Ekonomiavdelningen har det övergripande ansvaret för ekonomi- och ekonomistyrningsfrågor, upphandling samt verksamhetsstatistik. I avdelningens uppdrag ingår finansiering, budgetering, redovisning, uppföljning, analys och prognostisering av ekonomin och verksamheten, upphandling och avtal samt ekonomiadministration inom Sveriges Domstolar. Avdelningen består av fem enheter med sammanlagt 50 medarbetare.

Du kommer organisatoriskt att arbeta på Enheten för ekonomiadministration, som ansvarar för Sveriges Domstolars löpande ekonomiska redovisning. Enheten består av fem ekonomiadministratörer, tre ekonomihandläggare, en samordnare och en enhetschef.

Om anställningen

Som ekonomiadministratör på Domstolsverket arbetar du bland annat med hantering och kontering av leverantörsfakturor, löpande redovisning, inbetalningar och utbetalningar, kundfakturor samt kontoavstämningar. Du är kontaktperson för ett antal domstolar i fakturafrågor och arbetar också med ekonomiadministrativ support ut mot våra domstolar och dess externa aktörer.

Vem söker vi?

Vi söker dig som har:

• gymnasieexamen eller eftergymnasial utbildning inom ekonomiområdet

• flera års aktuell och relevant erfarenhet av ekonomiadministrativt arbete på en ekonomiavdelning, gärna i offentlig verksamhet

• god systemvana och goda kunskaper i Officepaketet, främst i Excel

• god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och i skrift

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

• ekonomiadministrativt arbete inom Sveriges Domstolar

• arbete i ekonomisystemet Unit4 ERP, vilket är det ekonomisystem vi använder

Vi söker dig som är strukturerad och noggrann i ditt arbete och har ett sinne för siffror och analys. Vi jobbar som ett lag som löser de dagliga arbetsuppgifterna tillsammans på ett flexibelt och prestigelöst sätt, så för att lyckas i rollen behöver du tycka om att arbeta teambaserat. Du har ett eget driv och vill vara med och ta ansvar för att vi som grupp ska utvecklas och leverera med god kvalitet.

Eftersom rollen innebär många kontaktytor, både internt och externt vill vi att du har god förmåga att jobba serviceinriktat, har ett gott bemötande och trivs med att bygga goda relationer. Vi ser gärna att du har en kreativ förmåga att tänka lösningsfokuserat och utvecklingsinriktat och bidra till den snabba förändringstakt som krävs på en arbetsplats idag.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2025-04-30

Övrig information
Det är en tillsvidareanställning som ska tillsättas samt ev. även en tidsbegränsad anställning (6-12 månader). Tjänstgöringsgrad är 100 %, placeringsort Jönköping, tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Vi kommer att arbeta med löpande urval och intervjuer, så du är välkommen med din ansökan redan idag. Ange i din ansökan om du söker tillsvidareanställning, tidsbegränsad anställning eller båda.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "DOV 2025/630".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Sveriges Domstolar, Ekonomiavdelningen

Kontakt
Enhetschef
Erika Hultman
0734606173

Jobbnummer
9312678

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Ekonomiavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Ekonomiavdelningen: