Ekonom till miljöförvaltningen i Stockholms stad
Stockholms stad, Verksamhetsstöd / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms stad, Verksamhetsstöd i Stockholm Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stockholms stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Stockholm är en av Europas snabbast växande regioner och Stockholms stad har ca 910 000 invånare och beräknas redan i början på 2020-talet ha mer än en miljon invånare. Det ställer höga krav på oss som arbetar i Stockholms stad att bli ännu bättre. Därför behöver vi dig som vill utveckla verksamheten för stockholmarna och ett Stockholm i världsklass. Stockholms stad erbjuder spännande och utmanande arbeten med ett öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.
Miljöförvaltningen är i huvudsak en tillsynsmyndighet med ansvar för miljötillsyn och livsmedelskontroll. Vi arbetar för att alla i Stockholm ska leva i en frisk och hälsosam miljö. Miljöförvaltningen är också ansvarig för att samordna stadens energieffektiviserings- och klimatarbete, bland annat med miljöbilar i Stockholm. Förvaltningen har också ansvar för övervakning av luft- och vattenkvalitet och övervakning av miljögifter.
Avdelningen för Verksamhetsstöd består av cirka 20 medarbetare fördelade på sex expertfunktioner, ekonomi, IT, juridik, kommunikation, personal samt arkiv och registratur. Verksamhetsstöd arbetar med att stödja och effektivisera förvaltningens kärnverksamhet genom att ta fram och upprätthålla administrativa rutiner och stödsystem och utgöra internkonsulter inom respektive expertområde. På varje funktion finns en samordnare. Avdelningschefen har det direkta personalansvaret och är din närmsta chef.
Ekonomifunktionen, som med denna nya tjänst, kommer att bestå av fem personer, ansvarar för förvaltningens centrala ekonomiuppgifter såsom budget, bokslut, ekonomisk uppföljning och verksamhetsuppföljning liksom andra ekonomirelaterade uppgifter. Funktionen har också ansvar för lokalfrågor och en del interna servicefunktioner. Delar av fakturahanteringen liksom vissa andra ekonomiska tjänster köps internt inom staden av serviceförvaltningen. Funktionen har en viktig roll i att ge kvalificerat stöd och service till förvaltningschefen och avdelningscheferna. Miljöförvaltningen har ett decentraliserat ekonomiskt ansvar. Ekonomifunktionen driver utvecklingsfrågor inom ekonomiområdet och verksamhetsuppföljning.
Publiceringsdatum2015-06-24ArbetsuppgifterDin uppgift blir att ta hand om mycket av det mer grundläggande ekonomiarbetet inom skilda områden som är viktiga för funktionens service och bistå med kontroller, avstämningar och bokföringsarbete i funktionens övriga arbete. Förutom de arbetsuppgifter som nämns här kommer du att få fungera som ersättare för de övriga ekonomerna på funktionen när behov uppstår. För rätt person innebär arbetet goda utvecklingsmöjligheter att på sikt till exempel arbeta med ekonomisk analys och utredning.
En viktig del av ditt arbete kommer att vara ansvaret för leverantörsreskontra, det vill säga du kommer fungera som förvaltningens bokhållare och även vara fakturamottagare för din avdelning.
Du deltar på olika sätt vid månads-/tertials-/ och årsbokslut.
Du kommer också att arbeta med löpande bokföring, till exempel rättelse av felbokförda fakturor.
Du kommer att på olika sätt delta i arbetet med intern kontroll, bland annat genom kontroll av manuella bokningar.
Du kommer att arbete med behörighetsadministration, till exempel behörighetsregistrering i vårt ekonomisystem Agresso.
Du kommer att vara huvudansvarig för många av de särskilda rutiner som är viktiga för servicen till förvaltningen, till exempel administration av olika slags inköpskort och inventarieredovisning.
Du kommer att arbeta med uppflöjning och sammanställning med hjälp av Excel.
Inom kundreskontran kommer du att vara ersättare för vår handläggare särskilt i inkassofrågor.
KvalifikationerDu har ekonomiutbildning på högskolenivå, helst med inriktning på redovisning och helst även erfarenhet av redovisningsinriktat ekonomiarbete. Mycket av arbetet görs i Excel varför goda excelkunskaper är viktigt. Det är meriterade med erfarenhet av ett modernt ekonomisystem, gärna Agresso. God svenska är ett krav och gärna också kunskaper i engelska.
Som person behöver du vara serviceinriktad eftersom du kommer att ha mycket kontakter ut mot förvaltningen i övrigt och även externt. Du kommer att fungera som stöd till ekonomifunktionen och i viss mån andra funktioner inom avdelningen och därför behöver du vara flexibel och ha bra samarbetsförmåga. Du tycker om att prestera mycket och kan även ta initiativ till utveckling. Arbetet kräver ansvarskänsla, noggrannhet och förmåga till analys och problemlösning
Kvalifikationer• Civilekonom el. motsvarande
• God svenska
• God kunskap om Excel
Meriterande:
• Ekonomisystem som t.ex. Agresso
• Erfarenhet av redovisningsinriktat ekonomiarbete.
• Flerspråkighet, i första hand engelska
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde omgående eller enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-08-09
Ange följande referens när du ansöker: A34134
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHåkan Andersson, Avdelningschef 08-508 28139
John Areschoug, Ekonomisamordnare 08-508 28 994
Facklig kontaktWeronica Rydoff/SACO 08-508 28 963
Luis Lopez/Vision 08-508 27 929
FöretagStockholms stad, Verksamhetsstöd
AdressStockholms stad, Verksamhetsstöd
Box 8136
10420 Stockholm
KontorsadressFleminggatan 4 10420 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2355559
Observera att sista ansökningsdag har passerat.