Driven Finance Manager till Ricoh Sverige

Ricoh Sverige AB / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ricoh Sverige AB i Solna, Stockholm, Västerås, Falun, Sundsvall eller i hela Sverige

Ricoh Sverige rekryterar nu en driven Finance Manager där du arbetar i en bred och dynamisk tjänst och innehar ett övergripande ansvar för att leda och driva redovisningsprocessen utifrån svenska redovisningsregler, leda arbetet kring intern- samt externrapportering samt ha en central roll inom bolaget med många kontaktytor såväl inom som utanför företaget. Utöver rollen som Finance Manager får du möjligheten att delta i förbättringsprojekt och ta lokalt projektledarskap i projekt som bedrivs av dels Ricoh Sverige, dels Ricohs Europeiska kontor i London. I rollen ingår personalansvar för cirka 1-2 personer och du rapporterar till bolagets CFO. Tjänsten är stationerad på Ricohs huvudkontor i Solna. Sedan några år har de flesta av bolagets ekonomirelaterade arbetsuppgifter flyttats ner till Shared Service Center i Polen och England.
Din utmaning
• Ansvara för att driva och leda redovisningsprocessen i enlighet med Ricohs accounting policy och svenska redovisningsregler.
• Leda och driva arbetet kring månadsrapportering och analysarbete.
• Ansvara för relationerna med Shared Service Centers och säkerställa att Sverige får god support.
• Driva projekt och arbetet som syftar till att förbättra samt utveckla bolagets interna rutiner, som bedrivs antingen av Ricoh Sverige, Shared Service Center i Polen alternativt Ricohs Europeiska kontor i London.
• Ansvara för samtliga processer avseende intern- och extern skatterapportering.
• Ansvara för att säkerställa och förändra processer för att effektivisera såväl rapportering samt boksluten i förebyggande syfte.
• Agera som en förebild och kulturbärare "first time right" samt genom aktivt förbättringsarbete säkerställa att Ricohs processer är effektiva och kontrollerade.
• Ansvarig för kontakt med revisorer, såväl internt som externt.
• Driva processen kring arbetet i att säkerställa efterlevnad av krav i såväl SOX som ISO.

Publiceringsdatum
2022-05-13

Erfarenheter
Till denna roll söker vi en erfaren Finance Manager med flertalet år av erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt personalansvar för minst 3 personer. Du har en akademisk examen i ekonomi, eller liknande kompetens, och vi ser en nödvändighet att du har stor erfarenhet av att ha arbetat med rapportering i globala företag. Vidare ser vi en nödvändighet att du har stor erfarenhet av att arbeta med IFRS och Shared Service Centrers sedan tidigare, samt att du har arbetat och haft samarbete med såväl interna som externa revisorer. Du talar flytande engelska i såväl tal som skrift samt har väldigt goda kunskaper i Microsoft Office, i Oracle (redovisningssystem) samt Hyperion (rapporteringssystem)

Dina personliga egenskaper
Som person är du kommunikativ, social samt pedagogisk och får energi av att arbeta i en tillvaro med många kontaktytor. Då du dagligen förväntas stötta och coacha dina kollegor strävar du alltid efter att skapa förståelse för andras arbetsuppgifter samt möjliggöra en arbetsmiljö där gott samarbete är en grundpelare. I rollen förväntas du vara instruerande och delegerande. Vidare är du van att hålla många bollar i luften samtidigt och trivs i att arbeta i en miljö med ett högt tempo, utan att ge avkall på kvalitet. Som person är du analytiskt lagd och har ett gott sinne för detaljer. Du är trygg i dig själv samt i din arbetsroll och vågar samt har viljan att utmana befintliga strukturer och metoder samt driva frågor på egen hand.

Experienced Finance Manager for Ricoh Sweden
Ricoh Sweden is looking for a driven Finance Manager to work in a broad and dynamic position with overall responsibility for leading and running the accounting process based on Swedish accounting rules, leading the work on internal and external reporting, and playing a central role within the company with many contacts both inside and outside the company. In addition to the role of Finance Manager, you 'll get the opportunity to participate in improvement projects and take local project leadership in projects run by Ricoh Sweden and Ricoh's European office in London. The role includes personnel responsibility for team of 2 people, and you report to the company's CFO. The service is stationed at Ricoh's head office in Solna. For a few years now, most of the company's finance-related tasks have been moved down to the Shared Service Centre in Poland and England.
Your challenge
• Responsible for operating and leading the accounting process in accordance with Ricoh's accounting policy and Swedish accounting rules.
• Lead and drive the work around monthly reporting and analysis work.
• Responsible for relations with Shared Service Centres and ensure that Sweden receives good support.
• Conduct projects and work aimed at improving and developing the company's internal routines, which are conducted either by Ricoh Sweden, the Shared Service Center in Poland or Ricoh's European office in London.
• Responsible for all processes regarding internal and external tax reporting.
• Responsible for ensuring and changing processes to streamline both reporting and financial statements for preventive purposes.
• Act as a role model and culture carrier "first time right" and through active improvement work ensure that Ricoh's processes are efficient and controlled.
• Responsible for contact with auditors, both internally and externally.
• Drive the process around the work of ensuring compliance with requirements in both SOX and ISO.
Experience
For this role, we are looking for an experienced Finance Manager with several years of experience in similar tasks and personnel responsibilities for at least 3 people. You have an academic degree in economics, or similar skills, and we see a necessity that you have extensive experience of having worked with reporting in global companies. Furthermore, we see a necessity that you have extensive experience of working with IFRS and Shared Service Centres in the past, and that you have worked and collaborated with both internal and external auditors. You speak fluent English in both speech and writing and have very good knowledge of Microsoft Office, Oracle (accounting system) and Hyperion (reporting system)
Personal characteristics
As a person, you are communicative, social, and educational. As you are expected to support and coach your colleagues daily, you always strive to create an understanding of others' work tasks and enable a work environment where good collaboration is a cornerstone. In the role, you are expected to be instructive and delegating.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-12

Adress
Ricoh Sverige AB
Röntgenvägen 2
17129 SOLNA

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ricoh Sverige AB (org.nr 556228-8851)
Röntgenvägen 2 (visa karta)
171 29  SOLNA

Ansökan
E-post: hr.sweden@ricoh.se

Jobbnummer
6645008

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ricoh Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ricoh Sverige AB: