Domstolsverket söker projektledare med inriktning bygg

Sveriges Domstolar, Domstolsverket / Arkitektjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkitektjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Domstolsverket i Jönköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Stockholm eller i hela Sverige

Domstolsverket arbetar med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. I Domstolsverket arbetar drygt 350 personer och myndigheten är centralt placerad i Jönköping där vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande miljö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
Till Avdelningen för säkerhet och service, Lokalenheten söker vi en projektledare med stort intresse för lokalplanering av offentliga miljöer.
Lokalenheten planerar och anskaffar lokaler samt inreder och utrustar lokaler inom Sveriges Domstolar. För närvarande förvaltar enheten cirka 120 byggnader fördelade på ca 80 Domstolar inklusive Domstolsverkets lokaler.
Nu förstärker vi vår organisation ytterligare för att driva och utveckla våra många bygg- och inredningsprojekt. Vi går en mycket intensiv och händelserik framtid till mötes med omfattande projekt i hela Sverige.

Publiceringsdatum
2015-10-23

Arbetsuppgifter
Arbetet som projektledare med inriktning mot byggfrågor innebär behovsanalys, planering, genomförande och uppföljning av om-, till- och nybyggnadsprojekt. Du företräder Domstolsverket i samband med lokalanskaffning vid till exempel ny- och ombyggnader med målsättningen att Sveriges domstolar ska ha ändamålsenliga och kostnadseffektiva lokaler för verksamheten. Projekten kan vara alltifrån helt nya byggnader för Sveriges domstolar till mindre ombyggnader i befintliga domstolslokaler. Du är Domstolsverkets projektledare i relation till fastighetsägare och dess projektledare och konsulter. I projekten har du ett övergripande ansvar för byggsamordning samt projektekonomi. Du kommer att ansvara för flera projekt som pågår parallellt. Arbetet drivs i projektform med ett flertal medarbetare involverade från andra delar av verksamheten (inredning, teknik, IT, säkerhet, upphandling). Dessutom kommer du att arbeta i nära samarbete med såväl domstolarna som externa aktörer.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
• Planeringsprocessens olika skeden från utredning, kravställande förstudier, lokalprogram, projektering, tidplaner, byggledning till genomförande av lokalförändringar.
• Styra och administrera externa konsulter.
• Medverkan vid upphandlingar (LOU).
• Upprättande av styrdokument och riktlinjer.
• Budget, ekonomisk prognos och budgetuppföljning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är examinerad högskoleutbildad Arkitekt, Civilingenjör eller Byggingenjör, alternativt kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av arbete för eller inom offentlig verksamhet är meriterande.
Du ska ha gedigen erfarenhet av projektledning i lokalförsörjningsfrågor i en hyresgäst- och/eller en beställarroll. För att driva och utveckla våra många byggprojekt krävs god kunskap och erfarenhet av byggprocesser samt byggprojektering. Vidare krävs god kännedom och kunskap om lagar, bestämmelser och standarder inom bygg. Önskvärt är erfarenhet av och kunskap om upphandling enligt LOU samt juridiska baskunskaper inom fastighets-, hyres- och entreprenadjuridik. Vi värdesätter även erfarenhet av att styra och administrera externa konsulter och utgår från att du har kunskap och erfarenhet av ekonomiskt ansvar i byggprojekt.

Som person är du van att driva projekt självständigt och känner stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Då du kommer att driva flera projekt samtidigt behöver du vara strukturerad, effektiv och välorganiserad i ditt arbetssätt och klara av att arbeta i stundtals ett högt tempo. Vi lägger mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Gott omdöme och samarbetsförmåga är nödvändiga och viktiga egenskaper i vår verksamhet. Rollen kräver att du serviceinriktad och självgående. Stor vikt läggs vid social kompetens och du ska kunna etablera och vidmakthålla goda kontakter både internt och externt. Du är kommunikativ och duktig på att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt.

ÖVRIGT
Placeringsort Jönköping.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Arbetet innebär mycket resor inom hela verksamhetsområdet. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-15
Ange följande referens när du ansöker: 1737-2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marina Lindgren Sand, Enhetschef 0708-29 62 70 marina.lindgrensand@dom.se

Facklig kontakt
Anna Kronander (SACO-S) 0731-40 38 44
Magnus Danielsson, Facklig företrädare för ST 036-15 53 63

Företag
Sveriges Domstolar, Domstolsverket

Adress
Sveriges Domstolar, Domstolsverket
Kyrkogatan 34
55181 Jönköping

Kontorsadress
Kyrkogatan 34 55181 Jönköping

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2493231

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Domstolsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Domstolsverket: