Doktorandtjänst inom området hybrid- och elfordon
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES / Elektronikjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla elektronikjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES i Stockholm KTH Skolan för elektro- och systemteknik (EES) söker en forskarstuderande placerad vid Avdelningen för elektrisk energiomvandling.
KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 14000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1700 forskarstuderande. KTH har nästan 4600 anställda.
Skolan för Elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteori, rymd- och fusionsplasmafysik och elkraftteknik. I denna dynamiska miljö arbetar ca 380 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för civilingenjörsutbildningarna i elektroteknik samt 6 mastersprogram med högt söktryck och nära koppling till våra profilområden.
Avdelningen för Elektrisk energiomvandling har cirka 30 medarbetare och är Sveriges ledande universitetsgrupp inom området elektriska maskiner och effektelektronik. Avdelningens forskningsprojekt behandlar elektrisk kraftöverföring och -generering, industriella drivsystem samt elektrisk traktion för både väg och rälsbunden trafik.
Publiceringsdatum2013-09-15ArbetsuppgifterDoktorandprojektet kommer att vara inriktat mot elektriska drivsystem för användning i fordonsdrift, exempelvis i elhybridfordon. Projekter är del av ett samarbete med Scania och ett parallellt doktorandprojekt vid Tillämpad elektrokemi, KTH, och finansieras av Energimyndigeten och Scania. Det övergripande målet i hela projektet är att undersöka vilka möjligheter till synergieffekter och förbättrad utformning av den elektriska drivlinan som skapas när man arbetar gränsöverskridande mellan områdena elkraftteknik och elektrokemisk energilagring.
Doktoranden inom Elektrisk energiomvandling kommer att fokusera på frågorna utifrån den kraftelektroniska omriktaren och det elektriska drivsystemet. Centrala frågor inkluderar hur batteriet och det kraftelektroniska gränssnittet skall specificeras vid en designprocess samt till vilken grad batterimodularisering och minimering av mellanledskondensatorns storlek kan förbättra det elektriska drivsystemets prestanda och/eller minska systemkostnaden. Projektet innebär en utmärkt möjlighet att skaffa sig tvärsgående kompetens av stor strategisk betydelse för electromobility-området.
En kortare projektbeskrivning finns tillgänglig på
https://www.kth.se/profile/77677/page/phd-student-position-in-electr/KvalifikationerSökande skall inneha eller snart komma att inneha en master- eller civilingenjörsexamen inom elektroteknik, teknisk fysik, tillämpad fysik, mekatronik, energiteknik eller motsvarande område.
Den sökande bör ha goda teoretiska kunskaper och intresse för både experimentellt arbete och modellering. Praktisk erfarenhet inom området elektronik och/eller elektrisk mätteknik är meriterande. Den sökande ska också ha god förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift, kunna arbeta både i grupp och självständigt, samt visa initiativförmåga och vara drivande i sitt projekt. Då även undervisning på kandidatnivå i form av laboratoriehandledning eller lektioner kan ingå i tjänsten är förmåga att kommunicera på svenska meriterande.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt , upphör: Tidsbegränsad, enligt föreskrifterna för doktorandanställning i Högskoleförordningen (~4 år vid fulltidsstudier)
ErsättningMånadslön, enligt KTHs avtal för doktorandlöner.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2013-10-07
Ansökan ska innehålla följande:
1. Fullständig meritförteckning inklusive alla dina relevanta akademiska och professionella erfarenheter och kunskaper
2. Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier.
3. Kortfattad redogörelse varför du vill bedriva forskningstudier, vilka är dina akademiska intressen, hur relaterar de till dina tidigare studier och framtida mål, max 2 sidor lång.
4. Representativa publikationer eller tekniska rapporter: Upp till 2 dokument, inte längre än 10 sidor vardera. För längre dokument (t.ex. avhandlingar), bifoga en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten.
5. Rekommendationsbrev och kontaktinformation till referenspersoner.
Vänligen ange arbetsgivarens referensnummer E-2013-0635 på ämnesraden i ansökan.
Dokumenten skall skickas som en enda PDF-bilaga om möjligt. Vänligen skicka inga komprimerade filer.
Ange följande referens när du ansöker: E-2013-0635
Ansökan kan skickas till e-postadress:
0635@ee.kth.seKontaktOskar Wallmark, Univ. lektor 08 790 7831
oskar.wallmark@ee.kth.seIrina Radulescu, HR-ansvarig EES 08 790 6321
irinar@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, SACO 08-790 70 58
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES)
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES)
Osquldas väg 10
10044 Stockholm
Jobbnummer 1652919
Observera att sista ansökningsdag har passerat.