Doktorandprojekt inom ECO2
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
För att bygga upp hållbara transportsystem är det nödvändigt att reducera inverkan av fordonsdrift både globalt och lokalt. Användningen av fossila bränslen för att driva fordon resulterar i utsläpp av CO2 till atmosfären, något som har långsiktiga konsekvenser för miljön. Lokalt producerar fordon mer kortsiktiga miljöföroreningar, såsom avgaser och buller, vilka är negativa för den lokala luftkvaliten och för ljudmiljön. En bred satsning på att reducera och slutligen neutralisera miljöföroreningar från markfordon har haft två fokus: dels att skapa nya energikällor för att ersätta fossila bränslen antingen lokalt genom att använda tex biobränsle eller globalt genom att övergå till eldrift (under förutsättningen att elproduktionen sker på ett hållbart sätt), och dels att minska lokala miljöfaktorer genom att göra de enskilda fordonen mer energieffektiva och tystare. Dessa strategier har resulterat i en ökad användning av eldrift, multifunktionella strukturer och förbättrade aerodynamiska egenskaper. Markfordon tenderar därför att bli lättare och tystare än tidigare. I detta sammanhang är det intressant att utreda inverkan av form, struktur och akustik i relation till konstruktion och design av framtida hållbara fordonskoncept. Detta forskningsområde är en av aktiviteterna inom Centre for ECO2 Vehicle Design, ett excellenscentrum på KTH (
http://eco2vehicledesign.kth.se) , i samarbete med svensk fordonsindusti och myndigheter.
Publiceringsdatum2012-11-18ArbetsuppgifterProjektet syftar till att utveckla teknik för numerisk modellering av ljudutbredning från markfordon; personbilar, tåg och lastbil. Fordonets rörelse relativt omgivningen kommer att modelleras, så att ljudet vid fordonspassage kan beräknas. Även inverkan av ytor och objekt i omgivningen som påverkar ljudutbredningen, såsom mark och omgivande byggnader kommer att inkluderas. Som en första förenkling kan fordonet ses som en innesluten volym omgiven av väggpaneler, som rör sig genom luften utmed marken. Luftströmmen runt fordonet ger upphov till ljud utanför fordonet, detta ljud kan sedan spridas till omgivningen eller växelverka med väggpanelerna. Växelverkan gör att delar av ljudet når in i fordonet, medan delar reflekteras ut till omgivningen. Utöver detta kommer internljud att transmitteras genom väggarna och spridas till omgivningen. Utanför fordonet kommer ljudutbredningen att påverkas av fordonets rörelse genom luften.
Projektet kommer att omfatta numerisk modellering av de framträdande ljudkällorna, både interna och externa. Växelverkan mellan ljud och väggstrukturer ger möjlighet att minska både intern- och externljud med innovativa panelkoncept. Impedansen på fordonets yta är en viktig faktor för utbredningen, och kunskap om dess inverkan på ljudutbredningen ger möjlighet att inkludera effekterna när nya koncept för väggpaneler tas fram. Strömningen runt fordonet ska också tas med i beräkningen, då det påverkar både aerodynamiska egenskaper och fordonets akustiska egenskaper. Dagens aerodynamiska beräkningar kan korrekt modellera luftens strömning runt ett fordon med realistiska geometrier. Även om aerodynamik och akustik kan vara positivt kopplat står de ofta i konflikt när det gäller kraven på numeriska metoder. Det här projektet ska också undersöka kopplingen mellan aerodynamiska CFD-simuleringar, och strömningsgenererat ljud och ljudutbredning. Projektet finns i kopplingen mellan material, aerodynamik och akustik. Ett mål med projektet är att utveckla metodik att beräkna det utstrålade ljudet både för korta och längre avstånd från det åkande fordonet.
KvalifikationerSökanden ska ha en magister- eller civilingenjörsexamen inom mekanik, farkostteknik, teknisk
fysik eller motsvarande. Grundläggande kunskaper i numeriska metoder, strömningsmekanik och
CFD krävs, och kunskaper i akustik är meriterande. Kandidaten ska vara väl motiverad till att
bedriva vetenskaplig forskning och ska ha en väl utvecklad analytisk förmåga och förmåga till
problemlösning, såväl som ett intresse för och nyfikenhet på olika aspekter kring ingenjörsmässig
design och konstruktion.
Kandidaten ska kunna kommunicera väl på engelska, både skriftligt och muntligt.
Notera: Vid ansökan ska ett obligatoriskt formulär fyllas i och bifogas ansökan (coversheet),
https://www-edit.sys.kth.se/preview/polopoly_fs/1.350263!/Menu/general/column-c ontent/attachment/CoversheetPhD.doc
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse
ErsättningLönen följer KTHs riktlinjer för doktorandanställning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2013-01-06
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1. Obligatoriskt "coversheet",
Klicka på denna länk för att göra din ansökan2. CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
3. Personligt brev (max 1 sida)
4. Betyg och examensbevis
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-1021
Ansökan kan skickas till e-postadress:
ihallon@kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 1394915
Observera att sista ansökningsdag har passerat.