Doktorandanställning vid Linné Flow Centre
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
2011-04-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorandanställning vid Linné Flow Centre" (publicerad 2011-04-10) ⬅️
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm Experimentell studie av vakinstabiliteten bakom en trubbig kropp
KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6 955 på grundnivå och 5 545 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.
Linné Flow Centre (www.flow.kth.se) bedriver forskning i grundläggande strömningsmekanik på KTH och är ett av tjugo excellenscentra som valdes ut av Vetenskapsrådet (VR) år 2006. Centret har en vision att vara en internationellt ledande forskningsmiljö för grundläggande strömningsmekanik där innovativ forskning skapas och framtida forskningsledare utvecklas.
Publiceringsdatum2011-04-10ArbetsuppgifterProjekt
Forskargruppen för Stabilitet och Transition vid Linné Flow Centre söker en doktorand inom området
vakutbredning och dess stabilitet. Strömningen kring exempelvis ett fordon medför ett stort motstånd och kan alstra komplicerade virvelmönster bakom fordonets kropp, vilket kan leda till växelvis starka sidokrafter. I dagens debatt kring global uppvärmning finns det ett stort behov av att minska aerodynamiskt motstånd på alla typer av fordon. Transport av varor och människor i Europa uppgår till hela 25% av EU:s totala koldioxidutsläpp. Det finns därför ett tydligt behov av ökad kompetens och forskning inom fordonsaerodynamik för att kunna möta de nya uppsatta miljömålen på lång sikt.
Projektet "Experimentell studie av vakinstabiliteten bakom en trubbig kropp" syftar till att studera passiva och aktiva kontrollmetoder som kan dämpa eller omintetgöra vakinstabiliteten och den virvelbildning den medför samt att kunna påverka det aerodynamiska motståndet på ett optimalt sätt. Projektet är både experimentellt och teoretiskt. Experimenten kommer att genomföras i KTH:s BL-vindtunnel, som genom sin unika design för att minimera bakgrundstörning är en av de bästa tunnlarna i världen med förutsättningar att utveckla dessa metoder.
KvalifikationerVi söker högt kvalificerade kandidater som har civilingenjörs- eller masterexamen i teknisk fysik, maskinteknik eller farkostteknik, beräkningsteknik eller tillämpad matematik, och som har goda kunskaper i muntlig och skriftlig kommunikation på engelska. Det är också önskvärt att den sökande har någon experimentell erfarenhet av hastighetsmätningar.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
ErsättningLönen följer KTH:s riktlinjer för doktorandanställning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-05-01
Anställningen är placerad vid institutionen för Mekanik och omfattar c:a 80% forskning samt 20% undervisning och institutionstjänstgöring.
Sökande ombeds att i ansökan inkludera en beskrivning av bakgrund, kvalifikationer och intressen. Ansökan bör också innehålla CV, betygskopior samt namn och adress till två referenspersoner. Sökande som inom kort planerar att avlägga grundexamen (civ.ing. eller motsvarande) kan komma ifråga.
Beslut planeras att tas senast i början av juni 2011.
Ange referensnummer i ärenderaden för e-postmeddelandet och bifoga CV etc. som pdf-filer.
Ange följande referens när du ansöker: S-2011-0271
Ansökan kan skickas till e-postadress:
carolina@mech.kth.seAnsökan sker via företagets webbplats.
KontaktJens Fransson, frågor angående projektet, 08-790 61 93,
jensf@mech.kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 900168
Observera att sista ansökningsdag har passerat.