Doktorand inom materialvetenskap
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m / Logistikjobb / Stockholm
2016-12-08
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand inom materialvetenskap" (publicerad 2017-04-13) ⬅️
Visa alla logistikjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m i Stockholm,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.
Institutionen för Materialvetenskap ansvarar för forskning och undervisning inom ett område som omfattar allt från konstruktionsmaterial till avancerade material. Materialvetenskap är ett tvärvetenskapligt ämnesområde med kunskapsbasen i fysik, kemi och mekanik. Materialvetenskap behandlar förhållandena mellan beteende - egenskaper - struktur - produktion. Forskningen vid institutionen är inriktad på följande huvudområden: Materialdesign, processdesign och materialfunktion. KTH har en världsledande position inom materialområdet
Arbetsuppgifter
Scania är en världsledande tillverkare av tunga fordon.
För att möta morgondagens krav på hållbarhet och hållfasthet är det av största vikt att öka utmattningsprestandan och även införa miljövänliga processer. Ett sätt att uppnå båda två är att införa lågtrycksuppkolning (LPC) i den slutliga värmebehandlingen av transmissionsdelar. Emellertid påverkas utmattningshållfastheten starkt av kylningshastigheten efter uppkolningen. I detta projekt studeras kopplingen mellan morfologi, kylningshastigheter och utmattningshållfasthet för att optimera utmattningshållfasthet.
Du kommer i detta projekt att arbeta med modellering av inverkan av morfologi och kylning på utmattningshållfasthet hos stålkomponenter. Utmaningen i detta projekt är att identifiera och förstå mekanismer och processer i materialet och deras effekt på utmattningshållfasthet. Skillnaderna är så små att de inte kan upplösas i vanliga ljusmikroskop.
Projektet består av både experimentellt och teoretiskt arbete. I den experimentella delen av arbetet kommer du med dilatometri framställa olika mikrostrukturer som sedan kan studeras med avancerade karakteriseringstekniker; SEM, TEM, XRD, atomsond etc. I den teoretiska delen arbetar du med verktyg som Thermo-Calc och DICTRA.
Inom projektet kommer du att delta i tekniska möten på KTH och vid de deltagande företagen och där diskutera arbetet. Du kommer också att presentera ditt arbete vid nationella och internationella konferenser samt skriva artiklar till vetenskapliga tidskrifter.
Kvalifikationer
Kandidaten ska ha, eller vara på väg att erhålla, en Master-examen inom materialvetenskap, materialfysik eller närliggande fält. Du måste ha en stark motivation för att forskning och utveckling samt förmåga att arbeta självständigt, kritiskt analysera, sätta dig in i nya saker, samarbeta, kommunicera och driva sitt projekt framåt mot utsatta mål.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Publiceringsdatum2016-12-08Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan skall innehålla följande: Curriculum Vitae, personligt brev, Examensbevis/betyg samt en kortfattad redogörelse varför du vill ägna dig åt forskarstudier.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-01-12
Ange följande referens när du ansöker: M-2016-1610
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnika Borgenstam, professor 08-790 83 96
Peter Hedström, biträdande lektor 08-790 62 17
Maya Salame, personalhandläggare 08-790 76 53
FöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
Lindstedtsvägen 30
10044 Stockholm
KontorsadressLindstedtsvägen 30
Jobbnummer 3202158
Observera att sista ansökningsdag har passerat.