Doktorand i teknisk akustik

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2016-12-08
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i teknisk akustik" (publicerad 2018-01-16) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm, Solna eller i hela Sverige

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.




Publiceringsdatum
2016-12-08

Dina arbetsuppgifter
I detta projekt utvecklas tillsammans med Scania, Volvo och Chalmers, nya och förbättrade simuleringsmodeller för drivlinekomponenter i lastbilar.

Speciellt studeras nya koncept för minskning av vibrationer med hjälp av effektiva dynamiska absorbatorer såsom dubbelmassevänghjul, pendelsvänghjul och power-split. Därigenom möjliggörs snabbare och mer frekvent växling samt lösningar för lägre varvtal vid drift. Projektet bidrar till både traditionella drivlinor och hybridvarianter. Detta leder till minskad energiåtgång och koldioxidgenerering. Dessutom minskar både externa och interna bullret vilket leder till ökad komfort. Slutligen ökar livslängden för drivlinekomponenterna. De utvecklade modellerna och simuleringsverktygen kommer att implementeras på lastbilsindustrins utvecklingsavdelningar samt resultaten kommer att presenteras på internationella vetenskapliga konferenser och i tidskrifter.

Projektet kommer att genomföras på Marcus Wallenberg Laboratoriet för Ljud- och Vibrationsforskning (MWL) vid Institutionen för farkost- och flygteknik på KTH. MWL är det största universitetscentrum i norra Europa för modellering och experimentellt arbete inom ljud och vibrationer, med starka kopplingar till alla större företag i Sverige.

Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år. Upp till 20% institutionstjänstgöring ingår i tjänsten.

Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i Teknisk fysik, Farkostteknik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området, med en inriktning mot ljud och vibrationer eller hållfasthetslära. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.

Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:

- Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
- CV
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Annan relevant material som sökande vill åberopa, exempelvis sitt examensarbete, författad teknisk rapport eller vetenskaplig artikel

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-10
Ange följande referens när du ansöker: S-2016-1377
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Leif Kari, professor E-postadress: leifkari@kth.se, tel: 08-790 7974
Ines Lopez Arteaga, gästprofessor E-postadress: inesla@kth.se, tel: 08-790 7975

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm

Kontorsadress
Teknikringen 8, plan 5

Jobbnummer
3202164

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap: