Digital kommunikatör med fokus på tillgänglig webb och sociala medier

Pensionsmyndigheten / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Vill du jobba med ett meningsfullt samhällsuppdrag som berör många? Vill du jobba i en organisation där kommunikationsfrågor spelar en central roll? Har du passion för text och bild och är duktig på att anpassa innehåll för webben?

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen.

Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter.

Vår vision som vägleder oss varje dag - Vi gör pensioner enklare!

På kommunikationsavdelningen arbetar drygt 45 medarbetare fördelade på fyra enheter. Nu söker vi en driven digital kommunikatör till enheten för digital kundupplevelse, med placering i Stockholm. Enheten ansvarar för myndighetens webbkommunikation samt utveckling och förvaltning av pensionsmyndigheten.se.

Kommunikationsavdelningen har det funktionella ansvaret för kommunikationsfrågorna på myndigheten. Vi ansvarar också för Orange kuvert, informationskampanjer, fondinformation, presstjänst, sociala medier och informationsmöten. Avdelningen ansvarar även för myndighetens strategier när det gäller kommunikation, kund och kanal samt för arbetet med internkommunikation och intranätet.

Vi erbjuder
• Ett spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör med höga ambitioner.
• Ett utvecklande arbete på en modern myndighet med stort kundfokus.
• Goda anställningsvillkor och många förmåner såsom tjänstepension och friskvårdsbidrag.

Vi vill att du som medarbetare känner att du kan utvecklas i takt med att verksamheten förändras. Vi värdesätter också en sund balans mellan jobb och fritid.

Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm. Du har möjlighet att kombinera arbete på kontoret med arbete på distans.

Dina arbetsuppgifter
Som digital kommunikatör arbetar du med den digitala kundupplevelsen vilket innebär att du i samarbete med andra ser till att innehållet i webb och sociala medier är anpassat till myndighetens målgrupper, är lätt att hitta och ger svar på vanliga frågor. En viktig del i arbetet är att arbeta med digital tillgänglighet och anpassa webbinnehåll och dokument enligt gällande lagstiftning.

Du arbetar med att utveckla och förvalta det redaktionella innehållet. Det kan både vara nyheter, faktasidor eller texter i våra inloggade tjänster. Du producerar också inlägg i sociala medier. Arbetet omfattar även att följa utvecklingen inom pensionsområdet och ta fram nytt innehåll. Du säkerställer att innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal.

Vi arbetar kontinuerligt utifrån insikter om målgruppernas behov när vi förbättrar upplevelsen av vår webbplats och dess tjänster. Som digital kommunikatör ser vi att du har en god förmåga att anpassa och optimera underlag för respektive kanal och målgrupp. Arbetet förutsätter hög integritet och förmåga att ta egna initiativ. Vi lägger stor vikt vid att du är van att samarbeta med andra kompetenser och kan omvandla komplex information till enkla och tydliga budskap.

Rollen kräver också ett resultatinriktat och självgående arbetssätt samt förmåga att prioritera och planera. Du har även kunskap om hur man skapar ett samspel mellan text och bild som lyfter den digitala kommunikationen. Med infografik, illustrationer, symboler, film eller foton gör du det krångliga mer begripligt och förstärker våra budskap.

Utbildning och Erfarenhet
Grundläggande krav:

• Relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation och media eller liknande, eller motsvarande dokumenterad arbetserfarenhet.
• Minst tre års erfarenhet av att ha arbetat som digital kommunikatör, webbredaktör eller motsvarande roller relevanta för tjänsten.
• Dokumenterad erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringsverktyg.
• Erfarenhet av att jobba med uppföljning av webbstatistik och sökmotoroptimering.
• Kunskap om webbriktlinjerna för tillgänglighet och förmåga att arbeta efter dessa.
• Erfarenhet av att producera organiskt och köpt innehåll till sociala medier och följa upp aktiviteter.
• God förståelse för agila arbetssätt och nyfikenhet inför att jobba operativt i agila team.

Meriterande är:

• Goda kunskaper i klarspråk.
• Kunskaper inom försäkrings- eller pensionsområdet.
• Kunskap i verktyg för tillgänglighetsgranskning av dokument.
• Erfarenhet av att producera och redigera rörligt material för digitala kanaler.

Egenskaper
Vi söker dig som har en passion för att skriva och har en mycket god förmåga att kommunicera via text, bild och rörligt material i digitala kanaler. För att lyckas i rollen ser vi att du först och främst är en vass skribent och en god digital kommunikatör med fokus på digital tillgänglighet. I ditt eget arbete är du strukturerad och kvalitetsmedveten, samtidigt som du är van att hålla leveranstider och kan agera snabbt då det behövs. Du är duktig på att samarbeta med andra, även andra yrkesgrupper än din egen, och har förmågan att inge förtroende i mötet med andra människor. Du är drivande och självständig med en god förmåga att ta till dig av ny information och nya arbetssätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt
Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. Din ansökan ska kompletteras med ett personligt brev där du tar fasta på att beskriva hur du möter kraven enligt ovan.

Vi tillämpar provanställning om 6 månader.

Tjänsten är placerad i Stockholm.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

För mer information
För mer information om tjänsten kontakta

Konstantinos Irina, enhetschef, tel 010-454 25 85

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2023-12".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
7407023

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: