Digital kommunikatör

Riksdagsförvaltningen / Marknadsföringsjobb / Stockholm
2025-03-28


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksdagsförvaltningen i Stockholm

Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att stödja riksdagens arbete. I myndigheten arbetar 700 partipolitiskt neutrala medarbetare med många olika typer av arbetsuppgifter. Nu söker vi en digital kommunikatör till webbredaktionen vid Riksdagsförvaltningens kommunikationsavdelning. Vi söker dig som är intresserad av innehållsbaserad kommunikation i digitala medier och som kan skriva begripligt om komplexa ämnen.

Publiceringsdatum
2025-03-28

Arbetsuppgifter
Riksdagens webbplats är den främsta direkta kanalen för att ta del av riksdagens arbete och beslut. Förutom att vara en informationskälla för allmänheten, är webbplatsen ett viktigt arbetsverktyg för riksdagsledamöter, myndigheter och medier.

Som digital kommunikatör ingår du i en webbredaktion bestående av åtta digitala kommunikatörer, och din uppgift är att sprida kunskap om riksdagens arbete och beslut på ett pedagogiskt, sakligt och partipolitiskt neutralt sätt. Du bidrar med ett kommunikativt helhetsperspektiv och kan i högt tempo omsätta teori i praktik. Du arbetar både operativt och strategiskt med budskapsformulering, målgruppsfokus och kanalval. Du förväntas också hålla dig ajour med vad som sker såväl inom organisationen som i omvärlden.

En stor del av arbetet handlar om att löpande skriva texter om det arbete som bedrivs i riksdagen och informera om de beslut som fattas. Främst skriver du för våra webbsidor, men du arbetar även i våra sociala medier och med nyhetsbrev.

Du skapar, publicerar och underhåller webbsidor i systemet Optimizely, kvalitetsgranskar innehållet i de digitala kanalerna samt utför enklare bildredigering. Klarspråk och digital tillgänglighet är viktiga grundpelare. I arbetet ingår även att ansvara för den externa kommunikationen i olika projekt inom förvaltningen.

Du arbetar i huvudsak dagtid måndag till fredag och har vanligtvis ett extra ansvar för de löpande arbetsuppgifterna i redaktionen en eller ett par dagar i veckan. Du kan även bli schemalagd vissa andra dagar eller tider för att hantera aktuella inkommande arbetsuppgifter utifrån parlamentariska händelser. En stor del av arbetsuppgifterna kräver att du är på plats i riksdagens lokaler, men det finns möjlighet till distansarbete i den mån verksamheten tillåter det.

Kvalifikationer
Det är ett krav att du har akademisk utbildning inom kommunikation eller motsvarande område. Du har ett par års erfarenhet som digital kommunikatör och har god kompetens i fråga om digital webbkommunikation och sociala medier för externa målgrupper. Du har ett stort intresse för samhällsfrågor, och kanske har du arbetat vid en myndighet eller i en större organisation.

Du är en skicklig skribent som har arbetat redaktionellt med både text och bild för webben. Du kan jobba både operativt och strategiskt med sociala medier och har lätt att ta till dig komplex information, värdera den och därefter kommunicera den på ett begripligt och pedagogiskt sätt.

Du kan utföra enklare bildbehandling i Photoshop, arbeta i systemet Optimizely eller liknande och är van vid att skapa, uppdatera och underhålla innehållet på en webbplats. Kunskap om krav och tester inom digital utveckling är en bonus.

Du är driven, ansvarstagande och snabblärd och kan enkelt växla mellan självständigt arbete och arbete i grupp. Du är positiv och lösningsorienterad och följer fattade beslut. Eftersom våra krav på korrekthet är mycket höga behöver du ha gott omdöme och vara strukturerad, noggrann och kommunikativ. Du trivs med att både arbeta under tidspress och arbeta mer långsiktigt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kommunikationsavdelningen har cirka 90 medarbetare, och anställningen är placerad på sektionen för redaktionellt innehåll på enheten press, redaktion och utveckling.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid

Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling.

Så ansöker du
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 18 april 2025.
Referensnummer: 1427-2024/25

Övrig information
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontakta oss


Andrea Etzell, redaktionschef, 08-786 50 65

Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00

Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Riksdagsförvaltningen (org.nr 202100-2627), http://www.riksdagen.se

Jobbnummer
9251111

Prenumerera på jobb från Riksdagsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksdagsförvaltningen: