Chef IT-leverans, Solna stad

Solna kommun / Supportteknikerjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Är du ledaren som trivs i en omväxlande miljö i gränslandet mellan IT och verksamhet? Hos oss i Solna stad får du möjlighet att utvecklas och samtidigt bidra med samhällsnytta i nära samarbete med verksamheten, våra IT-partners och dina kollegor på IT.

Om arbetsplatsen
Solna stad är en av Sveriges mest expansiva och dynamiska kommuner. Digitalisering och IT möter hela staden, vi driver och stöttar digitaliseringen där verksamheten finns vilket kan vara allt från skola och omsorg till fastighet och gator. Du kommer att vara med och leda Digitalisering och IT inom stadsledningsförvaltningen med 25 medarbetare som sitter centralt i Solna centrum när vi inte är ute i verksamheten. Vi har tillsammans med våra IT-partners lagt en flexibel och stabil IT-bas för stadens fortsatta digitalisering.

Vad innebär arbetet?
Som chef för IT-leveransen i Solna stad ansvarar du för att tillhandahålla ett säkert, stabilt och kostnadseffektivt IT-stöd till stadens alla verksamheter och i förlängningen medborgarna. Du kommer att arbeta i nära samarbete med stadens CIO, Helen Holst, med att leda enheten samt utvecklingen av IT-leveransen för att på bästa sätt möta verksamhetens och omvärldens behov och förväntningar på digitalisering och IT.

IT-driften är outsourcad till flera externa parter och i ditt ansvar ingår samverkan med och mellan de olika leverantörerna enligt tjänsteintegrationsmodellen (SIAM). Driften är uppdelad i övergripande tjänster med ansvariga tjänsteägare som rapporterar till dig. För att kunna vara ett bra stöd behöver du både vara insatt i avtalen samt i verksamhetens behov och stadens riktning.

I rollen chef IT-leverans ingår personalansvar för de 11 personer som utöver stadens IT-partners utgör basen i IT-leveransen. Här ingår tjänsteägare, produktspecialister samt IT-koordinatorer. Utöver att säkerställa IT-stödet för stadens mer än 2000 anställda är IT-koordinatorerna även ett stöd till stadens 5000 elever och deras IT-utrustning.

Vem söker vi?

- Du har erfarenhet av att framgångsrikt leda grupper och att arbeta i komplexa miljöer med flera intressenter
- Du har en akademisk examen eller erfarenhet som vi bedömer som motsvarande
- Du har ansvarat för IT-drift, gärna i en outsourcad miljö, med god kunskap och förståelse hur IT kan stötta verksamhetsutveckling och skapa samhällsnytta
- Då dokumentation sker på svenska, ser vi att du som söker har en god förmåga att uttrycka dig i svenska i så väl tal som skrift
- Du trivs med att arbeta i gränslandet IT och verksamhet
- Du är van vid att ställa krav på IT-leverantörer och kan förmedla tekniska frågeställningar till en IT-leverantör samtidigt som du med lätthet kommunicerar med verksamheten
- Erfarenhet av upphandling enligt LOU är en fördel och du har arbetat med avtal och i nära samarbete med externa IT-partners
- Du har grundläggande ekonomikunskaper med erfarenhet av budgetansvar samt förmåga att skapa affärskalkylen
- Kanske har du erfarenhet av att arbeta i kommun eller annan offentlig verksamhet.

Du gillar kontakt med människor och är lika bekväm med att hålla en presentation för alla chefer i staden som att hålla ett medarbetarsamtal eller leverantörsmöte. Du är en god lyssnare som har lätt för att summera och få andra människor att förstå. Du fungerar som ett bollplank för dina medarbetare och verksamheten och behövs det så kan du gå in och stötta på plats.

Att planera, dokumentera och strukturera ditt arbete är naturligt för dig och du känner dig stolt när du och enheten levererar stabil, säker och kostnadseffektiv IT till verksamheten. Vi hoppas att det här låter utmanande och att du precis som vi vill bidra till utvecklingen av Solna.

Mer information och ansökan
Tjänsten är på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Helen Holst, CIO, på helen.holst@solna.se.

Välkommen med din ansökan innehållandes CV senast 2023-08-20. När du söker kommer du att få svara på några urvalsfrågor som ligger till grund för det första urvalet i tjänsten.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/321".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Stadsledningsförvaltningen, Digitalisering & IT

Kontakt
Helen Holst
08-7462040

Jobbnummer
8017928

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: