Chef för bibliotekets kundserviceenhet

Södertörns högskola / Bibliotekariejobb / Huddinge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Huddinge, Botkyrka, Stockholm, Salem, Ekerö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertörns högskola i Huddinge, Stockholm, Haninge eller i hela Sverige

Diarienr. 784/22/2013

Södertörns högskola är ett dynamiskt lärosäte med unik profil. Vi bedriver forskning och utbildning inom humaniora, samhällsvetenskap, naturvetenskap, teknik och utbildningsvetenskap. Sedan starten har vi byggt upp en struktur med hög akademisk kvalitet och stark koppling mellan grundutbildning och forskning. Här finns idag 13 000 studenter och 840 anställda. Högskolan har sitt campus i en kunskapsintensiv och expansiv miljö i Flemingsberg i södra Stockholm. Vi eftersträvar att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Södertörns högskolebibliotek är väl integrerat i högskolans undervisning och forskning. Vår verksamhet är inriktad på att skapa förutsättningar för lärande för högskolans studenter, lärare och forskare. Det gör vi bl.a. genom att erbjuda en inkluderande och attraktiv studiemiljö såväl fysiskt som nätbaserad, undervisning i kritisk informationssökning, en professionell kundtjänst och en ändamålsenlig informationsförsörjning.
Vi är ca 40 anställda och kan erbjuda en kreativ arbetsmiljö i inspirerande lokaler i det prisbelönta biblioteket i Flemingsberg. Biblioteket besöks under terminstid av ca 3000 studenter dagligen.

Vi söker en enhetschef till enheten för kundservice

På enheten för kundservice arbetar idag drygt 10 personer dagtid och 10 studenter som biblioteksvärdar på kvällar och helger. Enheten ansvarar för mötet med våra användare i biblioteket och att infrastruktur och tjänster i samband med det fungerar. Idag arbetar vi med arbetslag för bemanning av informationsdisk, telefontjänst, chat etc. Vi arbetar aktivt med bemötandefrågor och med att utveckla en väl fungerande lärandemiljö. Som enhetschef söker vi dig som har ett stort intresse för kundtjänstarbete och för att tillsammans med medarbetarna utveckla arbetet i linje med högskolans mål och visioner.
Vi söker dig med stort engagemang för bemötande, service och samarbete. Du har idéer och visioner om hur verksamheten kan utvecklas. Arbetet kräver att du kan lyfta blicken och samtidigt förstå vikten av rutiner och löpande beslut. Du ser fördelar i att samarbeta och utnyttja varandras kompetenser och ser möjligheter i högskolan som en gemensam arbetsplats. Vi tror att du har god kunskap om kommunikation via digitala medier.
Erfarenhet av personalansvar är inget krav men meriterande. Du ska ha haft någon typ av arbetsledande roll och intresse och kunskap för verksamhets- och personalutveckling. Det är viktigt att du vill utveckla ledarrollen med lyhördhet och tydlighet i fokus. Kompetensutveckling är en viktig del av det löpande arbetet och du ska fånga upp de behov som finns. Som person vill vi att du är flexibel och villig att föra en kontinuerlig dialog med kolleger och att du förstår vikten av att planera strategiskt och att utveckla långsiktiga relationer inom högskolan, i närområdet och med andra parter.

Arbetsuppgifter (du ska)

• Leda och utveckla arbetet i kundservice

• Ha budget- och personalansvar för ca 10 personer

• Fortsätta att utveckla bemötandekompetensen i arbetslagen

• Utveckla arbetet med den fysiska lärandemiljön och se lokalernas potential

• I samarbete med andra enheter på biblioteket och högskolan utveckla arbetet med digitala tjänster i biblioteksrummet

• Utveckla arbetet med studentinflytande

• Ingå i bibliotekets ledningsgrupp och bidra till utvecklingen av hela biblioteksverksamheten

Kvalifikationer (du har)

• Akademisk utbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande

• Erfarenhet av arbetsledning , t ex projektledning

• Förmåga att utveckla medarbetarnas kompetens och leda verksamheten mot gemensamma mål

• Erfarenhet av arbete på bibliotek, gärna högskolebibliotek

• God förmåga att samarbeta

• God förmåga att prioritera och fatta beslut och följa upp verksamheten

• God förmåga att nätverka och skapa långsiktiga kontakter

Omfattning
Anställningen med tillträde efter överenskommelse är på heltid. Provanställning tillämpas.

Sista ansökningsdag 2013-05-13

Publiceringsdatum
2013-04-19

Kontakt
Marjatta Styrud, enhetschef Kundservice, tel. 08-608 4922
Karin Grönvall, Bibliotekschef, tel 08-608 4005

Välkommen med din ansökan.

För att få mer information om anställningen och för ansökan via högskolans webbplats var vänlig klicka på länken 'ansökan via extern webbplats'

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Södertörns högskola

Adress
Södertörns högskola
Alfred Nobels allé 7
14189 Huddinge

Jobbnummer
1527763

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertörns högskola

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertörns högskola: