Budgethandläggare till Polisenheten

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2023-12-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Budgethandläggare till Polisenheten" (publicerad 2024-01-16) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Är du intresserad av budget- och styrningsfrågor? Har du erfarenhet av den statliga budgetprocessen? Då kan vi erbjuda dig en spännande roll i en händelserik arbetsmiljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som budgethandläggare på Polisenheten får du vara en del av en händelserik verksamhet, med ansvar för frågor som gäller polisens verksamhet i allmänhet och styrningen av Polismyndigheten och Säkerhetspolisen i synnerhet. Enheten ansvarar också för bevakning och utveckling av internationellt polissamarbete och EU-lagstiftning.

Dina arbetsuppgifter består huvudsakligen av att hålla ihop enhetens arbete med den statliga budgetprocessen, inkluderande bl.a. budgetpropositionen, prognoser och regleringsbrev. I arbetet ingår också att genomföra analyser av Polismyndighetens verksamhet, resursbehov och resultat, liksom att vara ett stöd för enhetens övriga medarbetare i budget- och myndighetsstyrningsfrågor. Som budgethandläggare har du ett särskilt ansvar för att bidra i arbetet med budgetpropositionen och Polismyndighetens regleringsbrev.

Arbetet med den finansiella styrningen av Polismyndigheten är en central del i myndighetsstyrningen. Som budgethandläggare har du därmed en viktig roll att tillsammans med övriga kollegor delta i arbetet med att utveckla Polismyndighetens verksamhet. I arbetet ingår också att, tillsammans med övriga budgethandläggare i departementet, arbeta utvecklingsorienterat med budgetrelaterade processer samt delta i förhandlingar om budgeten.

Du arbetar i ett högt tempo med fokus på problemlösning och leverans. Att ta fram kvalitativa skriftliga underlag och hålla föredragningar för politisk ledning är en naturlig del av arbetet. Tillsammans med professionella och kunniga kollegor bistår du regeringen och utför ett betydelsefullt arbete som bidrar till Sveriges utveckling.

Din bakgrund

Du har relevant samhällsvetenskaplig universitets/-högskoleutbildning t.ex. inom ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap. Du har flera års erfarenhet från arbete med styrningsfrågor i Regeringskansliet, alternativt budget- eller styrningsarbete vid annan myndighet. Rollen kräver även flera års erfarenhet av arbete i statsbudgetsystemet Hermes, inom Regeringskansliet eller på strategisk nivå vid annan myndighet. Du har även mycket goda kunskaper om den statliga budgetprocessen, förvaltningsmodellen och regeringens styrning av myndigheter. Du uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt, på såväl svenska som engelska. Det är meriterande om du har kunskap/erfarenhet av enhetens sakområde.

Dina egenskaper

Som person behöver du ha en mycket hög prestationsförmåga samt vara kvalitetsmedveten, resultatinriktad och självgående. Du har god kommunikations- och samarbetsförmåga och förmåga att skapa goda relationer. Du är stresstålig och kan arbeta självständigt och flexibelt även under tidspress. Du har mycket gott omdöme och utpräglat lösningsinriktat förhållningssätt, samt har god förmåga att prioritera och bedöma när frågor behöver informeras om eller lyftas till chefstjänsteman eller politisk ledning.

Publiceringsdatum
2023-12-18

Övrig information
Tillträde i februari 2024 eller enligt överenskommelse. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anna Zeidler som är biträdande enhetschef på 08-405 37 22 eller Göran Millbert som är enhetschef 08- 405 38 30. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Fackliga företrädare är Peter Munck (SACO) och Catharina de Grad (ST). Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.



Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 januari 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.

Ersättning
.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
8337657

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: