Budget- och skuldrådgivare till Göteborgs stad

Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice / Företagsekonomjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice i Göteborg

Enklare vardag i en hållbar och öppen stad är vår vision! Konsument- och medborgarservices målsättning är att underlätta för boende, besökare eller företagare som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar service för Göteborgs Stad. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar service och e-tjänster, samordnar och utvecklar digitala kanaler samt ger rådgivning inom konsument och budget- och skuldfrågor. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och Fairtrade City Göteborg.
Två av våra senaste uppdrag är att starta Romano center väst samt att stötta stadsdelarna i deras arbete att öka göteborgarnas möjlighet till delaktighet och inflytande.
Sedan årsskiftet 2017 ingår också Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet i vår förvaltning.
Vi är drygt 180 medarbetare.


Publiceringsdatum
2018-10-23

Arbetsuppgifter
Vill du vara med och stärka göteborgarnas privatekonomi och påverka göteborgarna mot hållbara konsumtionsmönster? Vi söker nu två stycken budget- och skuldrådgivare till Göteborg.
Budget- och skuldverksamheten är en del av rådgivningsverksamheten på Konsument- och medborgarservice.
Hos oss blir du del av en förvaltning som ligger centralt i Göteborg i trevliga lokaler. Vi har olika medarbetarförmåner så som friskvårdsbidrag, cykelförmåner och du har möjlighet att till stor del planera ditt egna arbete utifrån vårt förmånliga flextidsavtal.
Vi erbjuder dig ett arbete i en arbetsgrupp som också leds av en samordnare och som ska präglas av gemensamt ansvarstagande och en helhetssyn i arbetet.
Vi tror på människors vilja och förmåga att ta aktiva beslut i sina liv. Hos oss kommer du att ge råd och stöd i privatekonomiska frågor där målsättningen är att enskilda ska få en hållbar ekonomi.
Du kommer att arbeta med rådgivning och ge anvisningar i budget- och skuldfrågor via telefon, e-post eller besök, där hjälp till självhjälp är ett nyckelbegrepp, men också arbeta med ärendehantering inom området.
I dina arbetsuppgifter ingår också att lämna information om skuldsaneringsförfarandet och aktuell lagstiftning till både den enskilde medborgaren och till företagare.
Du kommer även att ha en aktiv roll i verksamhetens påverkansarbete. Det innebär att du kommer att vara delaktig i och driva olika projekt som pågår inom verksamheterna kopplade till hållbara konsumtionsmönster.
Det ingår också i arbetsuppgifterna att genomföra utåtriktade arbetsuppgifter såsom att hålla föreläsningar, medverka i radio och TV, delta i olika nätverk samt i sociala medier.
Därutöver ska du också medverka till att utveckla nya rådgivningskanaler, vara en del i olika processer som pågår inom verksamheten, samt utveckla samverkan med olika externa och interna aktörer inom området.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen om minst tre år kring ekonomi eller samhällsvetenskap. Du får också gärna ha kompetens inom beteendevetenskap.
Du ska ha erfarenhet från arbete med rådgivande verksamhet till enskilda och erfarenhet av att hålla föreläsningar eller andra nätverkande kontakter. Vi vill även att du är bekväm med att använda dig av sociala media och ser det som ett viktigt verktyg för arbetet.
Särskilt meriterande är om du arbetat med hållbara konsumtionsmönster på något sätt.
Erfarenhet av att ha arbetat i projekt och/eller processarbete är också meriterande.
Du har goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. Har du även kunskaper i andra språk så är det också meriterande.

Vi vill att du är en trygg person med självinsikt. Du har förmåga att skilja på det personliga och det professionella samt arbetar för att stärka människors egna resurser. För att genomföra samtal på bästa sätt så krävs att du är lyhörd och empatisk och har en god kommunikativ och pedagogisk förmåga samt trivs med att ge service utifrån verksamhetens mål och medborgarnas behov.
Du är utåtriktad och har ett relationsskapande arbetssätt. En god samarbetsförmåga med kollegor och andra intressenter, internt och externt är en viktig förutsättning för att lyckas i uppdraget.
Vidare så kräver arbetet att du är drivande och inte är rädd för att ta egna initiativ för att utveckla verksamheten.

Självklart delar du förvaltningens och stadens förhållningssätt: Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med verksamheter i utveckling och med framåtanda.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-13
Ange följande referens när du ansöker: A460472
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Rebecca Palosaari Fogler 031- 368 08 33
Ida Olsson 031-365 09 98

Företag
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice

Adress
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg

Kontorsadress
Ekelundsgatan 1

Jobbnummer
4418193

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice: