Bostadskonsulent till Bo- och budgetenheten
Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Karlstad,
Arvika,
Torsby eller i
hela Sverige Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar med att ge stöd och hjälp inom individ- och familjeomsorg och till personer med psykisk funktionsnedsättning. Vi arbetar också för att motverka arbetslöshet och ansvarar för frågor som rör tobak och alkohol - såväl förebyggande arbete som tillstånd och tillsyn. Socialsekreterare, behandlingsassistenter och boendestödjare hör till de stora yrkesgrupperna hos oss.
Till Bo- och budgetenheten som organisatoriskt är placerad under avdelningen för Integration, Försörjning och Arbete söker vi nu en bostadskonsulent. Enheten består av 18 engagerade medarbetare varav 2 är Bostadskonsulenter. På enheten jobbar vi bl a också med Budget- och skuldrådgivning, Förmedlingsmedel, Bostad först och Hyresrådgivning vilket ger en bra mix av kompetenser och erfarenheter samt bidrar till vår positiva stämning med känslan av att allt kan lösas.
Publiceringsdatum2018-10-09ArbetsuppgifterBostadskonsulenterna på Bo- och budgetenheten tillhandahåller hjälp till bostadsanskaffning på uppdrag från socialsekreterare, i syfte att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden.
Bostadskonsulenterna söker och matchar tillgängliga lägenheter med de sökande utifrån deras specifika sociala behov. Efter att personer flyttat in så ansvarar bostadskonsulenten för och följer upp att boendet fungerar för den sökande detta sker via kontakter med boendestödjare, hyresvärdar och även via egna hembesök/besiktningar. Jobbet innebär mycket kontakter med såväl fastighetsägare/hyresvärdar, myndighetspersoner inom kommunen och sökande.
Arbetet ställer stora krav på medarbetarens förmåga att skapa god kontakt samt att pedagogiskt och flexibelt kunna anpassa sig för att tillgodose alla klienters behov och även skapa tillit för verksamheten hos fastighetsägare. Det är en förutsättning att arbetet utförs med varsamhet och respekt då vi jobbar med människor i mycket utsatta situationer samt att det handlar om ett så grundläggande behov som en egen bostad.
KvalifikationerAkademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant exempelvis, socionom, beteendevetenskap, fastighetsekonomi. Erfarenhet av socialt arbete krävs. Kunskaper och erfarenheter från hyres/fastighetsbranschen såsom kunskap om hyreslagstiftning samt kontrakts och avtalsskrivning är meriterande.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-10-22
Ange följande referens när du ansöker: A819212
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktBjörn Söderman 054-540 51 02
FöretagKarlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen
AdressKarlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen
Karlstad
65184 Karlstad
KontorsadressKontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
Jobbnummer 4392616
Observera att sista ansökningsdag har passerat.