Bostadskonsulent till Bo- och budgetenheten

Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Karlstad, Arvika, Torsby eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar med att ge stöd och hjälp inom individ- och familjeomsorg och till personer med psykisk funktionsnedsättning. Vi arbetar också för att motverka arbetslöshet och ansvarar för frågor som rör tobak och alkohol - såväl förebyggande arbete som tillstånd och tillsyn. Socialsekreterare, behandlingsassistenter och boendestödjare hör till de stora yrkesgrupperna hos oss.

Till Bo- och budgetenheten som organisatoriskt är placerad under avdelningen för Integration, Försörjning och Arbete söker vi nu en bostadskonsulent. Enheten består av 18 engagerade medarbetare varav 2 är Bostadskonsulenter. På enheten jobbar vi bl a också med Budget- och skuldrådgivning, Förmedlingsmedel, Bostad först och Hyresrådgivning vilket ger en bra mix av kompetenser och erfarenheter samt bidrar till vår positiva stämning med känslan av att allt kan lösas.


Publiceringsdatum
2018-10-09

Arbetsuppgifter
Bostadskonsulenterna på Bo- och budgetenheten tillhandahåller hjälp till bostadsanskaffning på uppdrag från socialsekreterare, i syfte att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden.
Bostadskonsulenterna söker och matchar tillgängliga lägenheter med de sökande utifrån deras specifika sociala behov. Efter att personer flyttat in så ansvarar bostadskonsulenten för och följer upp att boendet fungerar för den sökande detta sker via kontakter med boendestödjare, hyresvärdar och även via egna hembesök/besiktningar. Jobbet innebär mycket kontakter med såväl fastighetsägare/hyresvärdar, myndighetspersoner inom kommunen och sökande.
Arbetet ställer stora krav på medarbetarens förmåga att skapa god kontakt samt att pedagogiskt och flexibelt kunna anpassa sig för att tillgodose alla klienters behov och även skapa tillit för verksamheten hos fastighetsägare. Det är en förutsättning att arbetet utförs med varsamhet och respekt då vi jobbar med människor i mycket utsatta situationer samt att det handlar om ett så grundläggande behov som en egen bostad.


Kvalifikationer
Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant exempelvis, socionom, beteendevetenskap, fastighetsekonomi. Erfarenhet av socialt arbete krävs. Kunskaper och erfarenheter från hyres/fastighetsbranschen såsom kunskap om hyreslagstiftning samt kontrakts och avtalsskrivning är meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-22
Ange följande referens när du ansöker: A819212
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Björn Söderman 054-540 51 02

Företag
Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen

Adress
Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen
Karlstad
65184 Karlstad

Kontorsadress
Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad

Jobbnummer
4392616

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen: