Bostadskonsulent

Jönköpings kommun / Administratörsjobb / Jönköping
2015-06-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Bostadskonsulent" (publicerad 2024-03-21) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Jönköpings kommun i Jönköping

Enheten för lokal- och bostadsförsörjning

Arbetsplatsbeskrivning
Socialtjänsten är en av de största förvaltningarna i Jönköpings kommun med ca 4500 anställda. Tjänsten ingår som del av Socialtjänstens stab och ledning inom den nystartade enheten för lokal- och bostadsförsörjning. Bostadssamordningen finns till för människor som av olika anledningar står utanför den ordinarie bostadsmarknaden. I verksamheten finns sedan tidigare två bostadskonsulenter, och kopplat till ett ökat antal nyanlända invandrare/kommuninvånare, utökar vi nu verksamheten med ytterligare en tjänst.

Publiceringsdatum
2015-06-02

Dina arbetsuppgifter
Bostadskonsulenterna utvecklar och ansvarar för introduktionen till de hyresgäster som fått sin bostad via bostadssamordningen och arbetar även med uppföljning. Introduktionen omfattar allt från innebörden i ett socialt kontrakt till vikten av att planera ekonomin, betala sin hyra och hur boendet fungerar i aktuell lägenhet. Uppföljning innebär hembesök som görs enligt uppgjort intervall. När hyresgästen bott utan anmärkning under en fördefinierad period, aktualiseras hyresgästen för eget kontrakt hos tekniska kontorets bostadskoordinator och aktuell fastighetsägare. Bostadskonsulenterna arbetar i team och i nära samarbete med kollegor från såväl socialtjänsten som Tekniska kontoret. Administrativa uppgifter ingår också i tjänsten.

Kompetenser
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan lämplig högskoleutbildning, men du kan också ha förvärvat motsvarande kompetens på annat sätt. Erfarenhet av socialt och bostadssocialt arbete är meriterande. Det är en fördel om du är insatt i arbetsområdet och tillhörande lagstiftning. Du har lätt för att skapa gott samarbete, goda strukturer och har ett professionellt förhållningssätt. Vi ser gärna att du är en entusiast med stort engagemang, som har klienten i centrum och skapar ett gott arbetsklimat i gruppen. Vi tror att du har haft ett socialt yrke med rådgivande och administrativa inslag tidigare. Du har mycket god förmåga att kommunicera med och bemöta olika människor, också de som befinner sig i utsatta lägen. Du är bra på att skapa positiva möten och där lyhördhet för hyresgästens behov är en förutsättning. Du har datavana och en god administrativ förmåga. Körkort krävs.

Övrig information
Arbetstid måndag till fredag, i huvudsak dagtid men viss kvällstjänstgöring kan förekomma.

Upplysningar
Mia Chaib, Enhetschef, 036 - 10 61 52
Annika Werlefelt, personalstrateg, 036 - 10 56 82
Länk till fackliga företrädare: http://www.jonkoping.se/fackligasoc

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare. 100 %. Tillträde snarast.

Ersättning
Lön enligt kollektivavtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-06-14
Ange följande referens när du ansöker: 15-70-0082
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Jönköpings kommun

Adress
Jönköpings kommun
Västra Storgatan 16
55189 Jönköping

Kontorsadress
Västra Storgatan 16

Jobbnummer
2320493

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Jönköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Jönköpings kommun: